Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2010
Κατά ομάδες θα δοθούν σε ιδιώτες τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας
Διαγωνισμοί για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων
ΠΑΝΟΣ ΜΠΟΥΛΟΥΚΟΣ TO BHMA
Κατά «ομάδες» θα δοθούν, με συμβάσεις παραχώρησης και εκμετάλλευσης σε ιδιώτες, τα 34 αεροδρόμια της χώρας κατά τα πρότυπα του «Ελευθέριος Βενιζέλος», προκειμένου να γίνει με ιδιωτικά κεφάλαια η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των αερολιμένων για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών που δυσκολεύονται πλέον να χρηματοδοτήσουν τα δημόσια ταμεία.
Από την παραχώρηση των αεροδρομίων το οικονομικό επιτελείο προσδοκά σημαντικά έσοδα αλλά και αλλαγή του τρόπου λειτουργίας, μια και οι ιδιωτικές εταιρείες θα επιδιώξουν την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών για τη μεγέθυνση των οικονομικών αποτελεσμάτων τους.
Τα συναρμόδια υπουργεία επιθυμούν την είσοδο ιδιωτών επενδυτών σε αρκετά αεροδρόμια της χώρας, με στόχο να αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό και παράλληλα να έχουν την εκμετάλλευση για σημαντικό χρονικό διάστημα. Ουσιαστικά, ακολουθείται το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου περιφερειακά αλλά και μητροπολιτικά αεροδρόμια είναι πολυμετοχικά και σε αυτά μετέχουν η Τοπική Αυτοδιοίκηση, τράπεζες και ιδιώτες.
Τα δέκα μεγαλύτερα και πιο ελκυστικά για ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια είναι αυτά του Ηρακλείου, της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κέρκυρας, των Ιωαννίνων, των Χανίων, της Κω, της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Αλεξανδρούπολης.
Σε αυτά θα ομαδοποιηθούν και μικρότερα αεροδρόμια, καθώς η ανάθεση σε ιδιώτες μεμονωμένων περιφερειακών αεροδρομίων καθίσταται δύσκολη, αφού πολλά από αυτά παρουσιάζουν μηδενικό εμπορικό ενδιαφέρον.
Το επόμενο διάστημα θα είναι καθοριστικό για την τύχη των δεκάδων μικρών και μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων στην ελληνική επικράτεια, με τις ηγεσίες των υπουργείων Οικονομίας και Υποδομών να αναζητούν τους τρόπους για την παραχώρησή τους, καθώς από αυτήν θα κριθεί και το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Ειδικότερα εξετάζεται η ομαδοποίηση των αεροδρομίων βάσει της γεωγραφικής θέσης τους και της επιβατικής κίνησης. Η διαγωνισμοί που θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2011 θα γίνουν για πέντε ομάδες αεροδρομίων, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν ιδιαίτερα χρονοβόρο να πραγματοποιηθούν 34 διαφορετικοί διαγωνισμοί παραχώρησης και θα υπήρχε και τεράστια καθυστέρηση στις αναθέσεις.
Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ΥΠΑ προβλέπει ότι ιδρύονται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου για κάθε αερολιμένα ή ομάδα αερολιμένων ή και για το σύνολο των αερολιμένων της χώρας, με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, το σύνολο των μετοχών της οποίας ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο.
Προσδιορίζεται ο συγκεκριμένος σκοπός, όπως η διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση ενός ή περισσότερων αεροδρομίων, την πραγματοποίηση του οποίου αναλαμβάνει η εταιρεία.
Το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης προβλέπει ότι το κράτος θα παραχωρήσει για μια μεγάλη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα) έναντι επενδύσεων που θα δεσμευθούν να κάνουν οι ιδιώτες για να αξιοποιήσουν τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία. Οι ιδιώτες θα έχουν την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων των αεροδρομίων. Στις εταιρείες που θα συσταθούν, το Δημόσιο θα έχει το πλειοψηφικό πακέτο και οι ιδιώτες το υπόλοιπο μαζί με το μάνατζμεντ.