Της ΠΟΠΗΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗ
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έναρξη εφαρμογής της διοικητικής μεταρρύθμισης, του νέου μοντέλου λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Την 1η του νέου έτους τυπικά και ουσιαστικά στις 3 Ιανουαρίου, οι «καλλικρατικοί» πλέον δήμοι και οι νεοεκλεγμένες δημοτικές αρχές, μπαίνουν σε νέο, δαιδαλώδες όπως φαντάζει, καθεστώς που σε τίποτα δεν θα θυμίζει το παρελθόν. Παράλληλα, ο θεσμός της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης περνάει στις σελίδες της ιστορίας παραδίδοντας την «περιουσία» του σε δήμους και Περιφέρειες.
Η «προίκα» που παραλαμβάνουν οι δήμοι από τις νομαρχίες, δεν είναι τίποτα άλλο από μια πλειάδα αρμοδιοτήτων που καλούνται να διαχειριστούν για να διευκολύνουν τους πολίτες στην καθημερινότητα τους, για να ελέγχουν, να εγκρίνουν και να αδειοδοτούν από βιομηχανικές μονάδες έως μικρομεσαίες επιχειρήσεις και από λαϊκές αγορές έως περίπτερα, για να προστατεύουν το χερσαίο και θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και γενικότερα το δημόσιο συμφέρον.
Είναι τόσο συγκεχυμένο το νέο αυτοδιοικητικό περιβάλλον με τις αρμοδιότητες που αλλάζουν χέρια ώστε πέραν του γεγονότος ότι τουλάχιστον για το πρώτο διάστημα θα επικρατήσει αναστάτωση στους πολίτες οι οποίοι δεν θα ξέρουν που να απευθυνθούν για τις υποθέσεις τους, δημιουργείται και το εύλογο ερώτημα αν οι δήμοι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις που τους υπαγορεύουν οι αρμοδιότητες που παραλαμβάνουν.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, του διευρυμένου πλέον δήμου που πληθυσμιακά αλλά και γεωγραφικά αποτελεί το μεγαλύτερο τμήμα του νομού, αυτή την ώρα ενημερώνεται και καταγράφει όλες τις υπηρεσίες και το προσωπικό τους, τόσο των υπό συνένωση δήμων όσο και της νομαρχίας που περνάνε στον ΟΤΑ και σχεδιάζει την λειτουργία τους στο νέο καθεστώς αυτοδιοίκησης. Όπως λέει στα «Ρ.Ν.» δεν πρόκειται να υπάρξει κανένα πρόβλημα με την εξυπηρέτηση των πολιτών από 1η Ιανουαρίου και ότι όλα θα λειτουργήσουν επαρκώς. Εκείνο που μελετά είναι η ορθοκατανομή των υπαλλήλων ανά υπηρεσία και βάσει των προσόντων τους. Τουλάχιστον για το πρώτο τρίμηνο, όπως επισημαίνει, οι αλλαγές δεν θα είναι μεγάλες και δεν θα υπάρξουν αναταράξεις. Τον προβληματίζει όμως το στάδιο των κρίσεων των διευθυντών, προϊσταμένων και τμηματαρχών από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο, που θα γίνουν στα τέλη Μαρτίου. «Το στάδιο το οποίο φοβάμαι, είναι το μεταβατικό στάδιο, αυτό των διοικητικών τοποθετήσεων βάσει των κρίσεων του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Αν οι κρίσεις αυτές είναι αντικειμενικές, δίκαιες και σωστές, θα έχουμε τις λιγότερες δυνατές αναταράξεις. Πιστεύω όμως ότι όλοι έχουμε επίγνωση της κρισιμότητας των περιστάσεων. Όλοι πρέπει να έχουμε στο νου μας τον πολίτη και όχι την θεσούλα μας. Αυτές οι νοοτροπίες πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν ταιριάζουν πια στις ανάγκες της σημερινής εποχής» επισημαίνει ο κ. Μαρινάκης.
Διακόσιες πέντε αρμοδιότητες προστίθενται στις σημερινές των δήμων, μικρές και μεγάλες, σημαντικές και νευραλγικές περισσότερο ή λιγότερο.
Στον τομέα «Περιβάλλον» οι δήμοι θα είναι επιφορτισμένοι με 19 επιπλέον αρμοδιότητες μεταξύ των οποίων: Έκδοση οικοδομικών αδειών, έλεγχος μελετών για τις άδειες, πολεοδομικές αρμοδιότητες συναφούς χαρακτήρα, έλεγχος και επιβολή προστίμων για κατασκευή αυθαιρέτων κτισμάτων, διαχείριση στερεών αποβλήτων.
Στον τομέα Ποιότητας Ζωής και Εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων προστίθενται 22 αρμοδιότητες.
Στον τομέα Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού 18 είναι οι νέες αρμοδιότητες των δήμων.
Στον τομέα Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης 33 επιπλέον αρμοδιότητες εντάσσονται στους ΟΤΑ.
Στον τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης-Κτηνοτροφίας-Αλιείας περιλαμβάνεται ένας μεγάλος κύκλος αρμοδιοτήτων που φτάνουν τον αριθμό 113.
Να σημειωθεί ότι τουλάχιστον στην παρούσα φάση, οι υπηρεσίες της νομαρχίας των οποίων οι αρμοδιότητες περνάνε στον δήμο Ρεθύμνου, θα συνεχίσουν να στεγάζονται στους χώρους όπου βρίσκονται σήμερα πλην ίσως κάποιων περιπτώσεων κατ’ επιλογήν της δημοτικής αρχής.
Αναλυτικά
ΠΥΡΕΤΩΔΕΙΣ ΡΥΘΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
«Βάρος» 205 νέων αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ
• Οργάνωση υπηρεσιών, ορθοκατανομή προσωπικού βάσει προσόντων, αξιοποίηση όλων των δημοτικών κτιρίων, στις προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής Ρεθύμνου • Καμία θέση διευθυντή, προϊσταμένου ή τμηματάρχη δεν είναι δεδομένη, οι τοποθετήσεις θα γίνουν τον Μάρτιο από υπηρεσιακό συμβούλιο, ξεκαθαρίζει ο Γ. Μαρινάκης
Με περισσότερες από 200 αρμοδιότητες που θα προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες, επιφορτίζονται οι «καλλικρατικοί» δήμοι του νομού, ενώ το μεγαλύτερο βάρος αυτών καλείται να σηκώσει ο μητροπολιτικός δήμος Ρεθύμνου που διαθέτει τις απαραίτητες δομές για να λειτουργήσει το νέο αυτοδιοικητικό μοντέλο όπως προβλέπεται με το σχετικό νομοσχέδιο. Η λειτουργία του νέου δήμου, που παίρνει μια μεγάλη «προίκα» σε ελάχιστες μέρες από τη νομαρχία, που καταργείται, αλλάζει ριζικά σε σχέση με το παρελθόν.
Το νέο μοντέλο αυτοδιοίκησης για να εφαρμοστεί, απαιτεί πλειάδα ατόμων με ικανότητες και γνώσεις, ανθρώπους ειδικούς και τεχνοκράτες σε πολλές περιπτώσεις αλλά παράλληλα με ήθος και εντιμότητα καθώς θα διαχειριστούν πλήθος αρμοδιοτήτων που αφορούν σημαντικούς και ευαίσθητους τομείς όπως είναι το περιβάλλον, η αγροτική ανάπτυξη, η κοινωνική προστασία, η ποιότητα ζωής. Τομείς οι οποίοι πολλές φορές θα χρειαστεί να συγκρουστεί η αυτοδιοίκηση με συμφέροντα και ξεπερασμένες πολιτικές.
Ειδικότερα, 205 νέες αρμοδιότητες αναλαμβάνουν οι δήμοι και συγκεκριμένα: 19 αρμοδιότητες αφορούν το περιβάλλον, 22 την ποιότητα ζωής, 33 την κοινωνική προστασία, 18 την παιδεία και 113 την αγροτική ανάπτυξη. Μπροστά σ’ αυτό το «βουνό» αρμοδιοτήτων τα ζητούμενα είναι δυο: αν οι νέοι δήμοι θα προσαρμοστούν έγκαιρα στο περιβάλλον που διαμόρφωσε ο «Καλλικράτης» και αν οι πόροι των ΟΤΑ θα είναι επαρκείς ώστε να λειτουργήσουν απρόσκοπτα όλοι οι τομείς.
Ο δήμαρχος του Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, που πληθυσμιακά αλλά και γεωγραφικά αποτελεί το μεγαλύτερο τμήμα του νομού, αυτή την ώρα ενημερώνεται και καταγράφει όλες τις υπηρεσίες και το προσωπικό τους, τόσο των υπό συνένωση δήμων όσο και της νομαρχίας που περνάνε στον ΟΤΑ και σχεδιάζει την λειτουργία τους στο νέο καθεστώς αυτοδιοίκησης. Όπως λέει στα «Ρ.Ν.» δεν πρόκειται να υπάρξει κανένα πρόβλημα με την εξυπηρέτηση των πολιτών από 1η Ιανουαρίου και ότι όλα τα λειτουργήσουν επαρκώς. Εκείνο που μελετά είναι η ορθοκατανομή των υπαλλήλων ανά υπηρεσία και βάσει των προσόντων τους. Τουλάχιστον για το πρώτο τρίμηνο, όπως επισημαίνει, οι αλλαγές δεν θα είναι μεγάλες και δεν θα υπάρξουν αναταράξεις. Τον προβληματίζει όμως το στάδιο των κρίσεων των διευθυντών, προϊσταμένων και τμηματαρχών από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο, που θα γίνουν στα τέλη Μαρτίου. «Το στάδιο το οποίο φοβάμαι, είναι το μεταβατικό στάδιο, αυτό των διοικητικών τοποθετήσεων βάσει των κρίσεων του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Αν οι κρίσεις αυτές είναι αντικειμενικές, δίκαιες και σωστές, θα έχουμε τις λιγότερες δυνατές αναταράξεις. Πιστεύω όμως ότι όλοι έχουμε επίγνωση της κρισιμότητας των περιστάσεων. Όλοι πρέπει να έχουμε στο νου μας τον πολίτη και όχι την θεσούλα μας. Αυτές οι νοοτροπίες πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν ταιριάζουν πια στις ανάγκες της σημερινής εποχής» επισημαίνει ο κ. Μαρινάκης και προσθέτει: «Δεν είναι υποχρεωτικό ότι αυτός που σήμερα έχει θέση προϊσταμένου ότι παίρνει μαζί του και την ιδιότητα. Υποψήφιοι θα είναι μόνο αυτοί που θα έχουν τα προσόντα. Το Υπηρεσιακό Συμβούλιο είναι εκείνο που θα κρίνει ποιος θα καταλάβει τις θέσεις. Μέχρι να γίνουν οι κρίσεις θα συνεχίσουμε να είμαστε όπως σήμερα».
Δεν θεωρεί ο κ. Μαρινάκης ότι υπάρχει στον μητροπολιτικό δήμο πρόβλημα υποδομών για να λειτουργήσουν οι διευρυμένες αρμοδιότητες. Όπως λέει: «Δεν υπάρχει ζήτημα υποδομών. Όλες αυτές οι νέες αρμοδιότητες, λειτουργούν σαν αυτοτελείς διοικητικές μονάδες. Θεωρώ ότι δεν θα διαταραχθεί η εξυπηρέτηση των δημοτών λόγω αυτής της μεταβολής. Θα συνεχίσουν να λειτουργούν όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα σαν διοικητικές μονάδες και πολύ γρήγορα πρέπει να γίνουν όλες εκείνες οι υπηρεσιακές κρίσεις που είπαμε προηγουμένως με βάση πλέον τον νέο εσωτερικό οργανισμό του δήμου Ρεθύμνης ο οποίος πρέπει να ψηφιστεί το πρώτο δίμηνο του νέου έτους.
Ήδη το υπουργείο Εσωτερικών ετοιμάζει ένα πρότυπο οργανισμό. Βάσει αυτού θα δουλέψουμε και θα τον προσαρμόσουμε στο προσωπικό το οποίο θα απορροφήσουμε από τις υπηρεσίες που μας μεταβιβάζονται και στο προσωπικό που έχουμε ήδη».
Το αν αρκεί αυτό το προσωπικό για να καλυφθούν οι ανάγκες των υπηρεσιών με τις 205 νέες αρμοδιότητες, ο κ. Μαρινάκης απαντά:
«Δεν το ξέρουμε ακόμα, θα το δούμε σύντομα. Να σας πω όμως ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν τέσσερα δημαρχεία, τέσσερα λογιστήρια, τέσσερα ληξιαρχεία κ.ο.κ. Είναι λογικό λοιπόν ότι δεν μπορούν να λειτουργούν όλες οι υπηρεσίες σε όλους τους πρώην δήμους με τους οποίους συνενωθήκαμε. Θα γίνει ορθοκατανομή του προσωπικού, θα στελεχώσουμε σωστά τις υπηρεσίες, θα δούμε ποια νομικά πρόσωπα θα συγχωνεύσουμε, ποια θα καταργήσουμε τελείως και που θα μετακινήσουμε το προσωπικό τους. Πάντως, θα κατανείμουμε το προσωπικό ανάλογα των προσόντων του και σύμφωνα φυσικά με τις αποφάσεις των Υπηρεσιακών Συμβουλίων» επαναλαμβάνει ο δήμαρχος για προφανείς λόγους και υπογραμμίζει:
«Να μην ξεχνάμε ότι στους δήμους το μοναδικό άτομο σε καίρια θέση που επιλέγει και ορίζει ο δήμαρχος είναι ο ειδικός ταμίας. Όλες οι άλλες θέσεις, οι τακτοποιήσεις προϊσταμένων-διευθυντών-τμηματαρχών θα γίνονται από Υπηρεσιακό Συμβούλιο».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου προγραμματίζει την μεταστέγαση υπηρεσιών, αν όχι στην παρούσα φάση, που θα συνεχίσουν να λειτουργούν στους χώρους που βρίσκονται σήμερα, πάντως σε σύντομο χρόνο και ορισμένες ενδεχομένως να στεγαστούν εκτός πόλης, σε κτίρια των υπό συνένωση δήμων.
«Οι υπηρεσίες θα συνεχίσουν να λειτουργούν και την 1η Ιανουαρίου στα κτίρια όπου βρίσκονται. Αυτή τη στιγμή όμως γίνεται μια απογραφή των δημοσίων κτιρίων κι ενδεχομένως να έχουμε μετακινήσεις υπηρεσιών που λειτουργούν τώρα σε διάφορα σημεία της πόλης, σε κάποια από τα δημαρχεία που υπάρχουν. Δεν θα τα αφήσουμε ανεκμετάλλευτα αυτά τα κτίρια ούτε θα νοικιάζουμε χώρους εις βάρος των δημοτών. Πρέπει να γίνουν περιστολές δαπανών. Θα γίνει αξιοποίηση όλων των κτιρίων που έχουμε».
ΝΕΕΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑΒΙΒΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ
1. Στον τομέα «Περιβάλλον»περιλαμβάνονται οι παρακάτω 19 αρμοδιότητες:
1. Η έκδοση οικοδομικών αδειών, ο προέλεγχος για την έκδοσή τους, ο έλεγχος μελετών για οικοδομικές άδειες, καθώς και συναφούς πολεοδομικού χαρακτήρα αρμοδιότητες.
2. Ο έλεγχος των αρχιτεκτονικών, των στατικών, των υδραυλικών και των ηλεκτρομηχανολογικών μελετών, της μελέτης θερμομόνωσης, της μελέτης παθητικής πυροπροστασίας και των σχετικών φορολογικών στοιχείων για την έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικών αδειών βιομηχανικών κτιρίων
3. Ο έλεγχος εφαρμογής ρυμοτομικών σχεδίων στο έδαφος πριν την έγκριση των πινακίδων εφαρμογής.
4. Η σύνταξη διαγραμμάτων εφαρμογής και διαγραμμάτων διαμορφωμένης κατάστασης.
5. Ο έλεγχος τοπογραφικών διαγραμμάτων που προορίζονται για σύνταξη πράξεων τακτοποιήσεως και αναλογισμού ή πράξεων εφαρμογής.
6. Επίβλεψη τοπογραφικών μελετών και μελετών πράξεων εφαρμογής Σ.Π.
7. Η σύνταξη Πράξεων Εφαρμογής.
8. Η παρακολούθηση του προγράμματος «καθαρές ακτές-καθαρές θάλασσες» του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
9. Η έκδοση απόφασης για τον καθορισμό μεμονωμένων κτιρίων ή των περιοχών, εντός των οποίων οι όψεις των κτιρίων πρέπει να αποπερατώνονται μέσα σ’ έξι έτη από την έκδοση της οικοδομικής άδειας.
10. Η προκαταρκτική πρόταση ανάπλασης ορισμένης περιοχής.
11. Η γνωμοδότηση για παρέκκλιση από τους όρους δόμησης κατασκευής κτιρίων που προορίζονται για γεωκτηνοτροφικές, γεωπτηνοτροφικές ή υδατοκαλλιεργητικές εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης λιπασμάτων, φαρμάκων, ιχθυοτροφών, γεωργικών και αλιευτικών εφοδίων, γεωργικών και αλιευτικών προϊόντων, στεγάστρων σφαγής ζώων και δεξαμενών από οποιοδήποτε υλικό.
12. Η εφαρμογή πολεοδομικών σχεδίων και συναφών εκτελεστών πράξεων, που δεν έχουν γενικότερο χαρακτήρα.
13. Ο έλεγχος εφαρμογής ρυμοτομικών σχεδίων στο έδαφος.
14. Η εφαρμογή εγκεκριμένων σχεδίων επί του εδάφους.
15. Η διαχείριση στερεών αποβλήτων, σε επίπεδο προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, ανακύκλωσης και εν γένει αξιοποίησης, διάθεσης, λειτουργίας σχετικών εγκαταστάσεων, κατασκευής μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και αποκατάστασης υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.). Η διαχείριση πραγματοποιείται, σύμφωνα με τον αντίστοιχο σχεδιασμό, που καταρτίζεται από την Περιφέρεια κατά την ειδικότερη ρύθμιση του άρθρου 186παρ. ΣΤ΄ αριθμ. 29 του παρόντος νόμου.
16. Η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων, προκειμένου να διαπιστωθεί η ποιότητα των χαλύβων οπλισμού σκυροδέματος.
17. Η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων, προκειμένου να διαπιστωθεί η ποιότητα των προϊόντων τσιμέντου.
18. Η χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας στεγνοκαθαριστηρίων, πλυντηρίων ρούχων, σιδηρωτηρίων ρούχων και ταπητοκαθαριστηρίων.
19. Ο έλεγχος της πληρότητας του φακέλου της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης, της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και της περιβαλλοντικής έκθεσης, που υποβάλλονται στην αδειοδοτούσα αρχή και αφορούν μονάδες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3325/2005 (Φ.Ε.Κ. 68, Α΄)
2. Στον τομέα «Ποιότητα ζωής και εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων» περιλαμβάνονται οι 22 ακόλουθες αρμοδιότητες:
1. Η μελέτη των έργων συντήρησης και βελτίωσης του οδικού δικτύου αρμοδιότητας δήμου.
2. Η εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών, καθώς και η μελέτη, εκτέλεση και επίβλεψη των εργασιών σήμανσης, σηματοδότησης και ηλεκτροφωτισμού του οδικού δικτύου του δήμου.
3 Ο καθορισμός των αστικών γραμμών λεωφορείων, καθώς και της αφετηρίας, της διαδρομής, των στάσεων και του τέρματος των αντίστοιχων γραμμών.
4. Ο καθορισμός κομίστρων αστικών φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου.
5. Η ρύθμιση κάθε θέματος, το οποίο αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και στη συντήρηση ανελκυστήρων, καθώς και η χορήγηση των σχετικών τεχνικών επαγγελματικών αδειών
6. Η χορήγηση άδειας εγκατάστασης κεραίας σταθμού στην ξηρά και η επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες.
7. Η χορήγηση αδειών ίδρυσης εγκατάστασης και λειτουργίας αρτοποιείων.
8.Η χορήγηση άδειας εγκατάστασης και άδειας λειτουργίας φωτοβόλων, σωλήνων, φωτεινών επιγραφών και ηλεκτροκίνητων ανυψωτικών μηχανημάτων καθώς και ο έλεγχος της λειτουργίας αυτών.
9. Η σύσταση επιτροπής φιλικού διακανονισμού για την εξώδικη επίλυση των διαφορών ανάμεσα σε προμηθευτές και σε καταναλωτές ή ενώσεις καταναλωτών, η τήρηση αρχείων των πορισμάτων της οικείας επιτροπής καθώς και η τήρηση μητρώου καταναλωτών.
10. Ο καθορισμός των προδιαγραφών των στάσεων και των στεγάστρων αναμονής επιβατών των αστικών και υπεραστικών γραμμών.
11. Η απαγόρευση της δημιουργίας θέσεων στάθμευσης σε συγκεκριμένους χώρους.
12. Η παραλαβή των αποσυρομένων δικύκλων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, όπου δεν υπάρχουν υποκαταστήματα του Ο.Δ.Δ.Υ.
13. Ο καθορισμός του εξωτερικού χρωματισμού των ΤΑΞΙ.
14. Η χορήγηση αδειών σε Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητο προς στάθμευση, για χρονικό διάστημα έξι μηνών, ανά έτος, σε δημοτικές κοινότητες διαφορετικού εκείνου, που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας, ως έδρα.
15. Η ανάκληση άδειας κυκλοφορίας αστικού λεωφορείου, από το κύκλωμα εργασίας, εντός του ιδίου ημερολογιακού έτους.
16. Η περισυλλογή αδέσποτων σκύλων, καθώς και η ίδρυση ή βελτίωση εγκαταστάσεων καταφυγίων αδέσποτων σκύλων.
17. Ο καθορισμός των ωρών έναρξης και λήξης της εργασίας των ναυτεργατών και των αρτεργατώv.
18. Η χορήγηση βιβλιαρίων υγείας στους εκδοροσφαγείς.
19. Η χορήγηση των αδειών παραγωγών και η θεώρησή τους από τον οικείο δήμο, όπου ο παραγωγός πρόκειται να διαθέσει τα προϊόντα του (ξηροί καρποί, λάδι, οπωροκηπευτικά και λοιπά αγροτικά προϊόντα) σε λαϊκές αγορές.
20. Η συνδρομή στο έργο του Ε.Φ.Ε.Τ. και η διενέργεια ελέγχων ή άλλων πράξεων, που ζητούν τα εντεταλμένα όργανα του Ε.Φ.Ε.Τ. και σύμφωνα με τις οδηγίες τους.
21.Η χορήγηση αδειών άσκησης επαγγέλματος τεχνιτών επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων.
22. Η χορήγηση αδειών άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα επιβατών και εμπορευμάτων.
3. Στον τομέα «Κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης» προστίθενται οι παρακάτω 33 αρμοδιότητες:
1. Η μέριμνα για την εύρυθμη λειτουργία, συντήρηση και φύλαξη των Μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Κέντρα Υγείας, περιφερειακά ιατρεία, ειδικά κέντρα υγείας και περιφερειακά ιατρεία), σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες των Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.ΠΕ) και του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
2. Η συνεργασία με το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για τη οργάνωση και ανάπτυξη του Ε.Κ.Α.Β. στη χωρική αρμοδιότητα του δήμου καθώς και για την οργάνωση αερομεταφοράς ασθενών.
3. Η εφαρμογή προγραμμάτων εμβολιασμών και η διενέργειά τους.
4. Η τήρηση κανόνων υγιεινής των δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων.
5.Η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδρυμάτων παιδικής πρόνοιας σε ιδιώτες, καθώς και σε συλλόγους ή σωματεία, που επιδιώκουν φιλανθρωπικούς σκοπούς.
6.Η άσκηση ελέγχου και εποπτείας στα ιδρύματα παιδικής προστασίας ιδιωτικού δικαίου (ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί) και των παιδικών εξοχών.
7. Η εποπτεία επί των φιλανθρωπικών σωματείων και ιδρυμάτων, καθώς και η έγκριση του προϋπολογισμού τους, η παρακολούθηση και ο έλεγχος των επιχορηγήσεων, που δίδονται σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελείς σκοπούς.
8. Η οικονομική ενίσχυση αυτοστεγαζόμενων, η μίσθωση ακινήτων, η ρύθμιση διαφόρων θεμάτων κοινωνικής κατοικίας και η επιβολή κυρώσεων για παραβάσεις της οικείας νομοθεσίας.
9. Ο διορισμός μελών διοικητικών συμβουλίων, η εποπτεία και η ρύθμιση θεμάτων λειτουργίας ιδρυμάτων προστασίας και αγωγής οικογένειας του παιδιού, (όπως κέντρων παιδικής μέριμνας, παιδικών σταθμών, παιδικών εξοχών, παραρτημάτων ΠΙΚΠΑ και ΚΕΠΕΠ).
10. Ο ορισμός ιατρών προς εξέταση επαγγελματιών και εργαζομένων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για τη χορήγηση σε αυτούς βιβλιαρίων υγείας.
11. Η χορήγηση της κάρτας αναπηρίας, μετά από σχετική γνωμοδότηση της αρμόδιας Επιτροπής Πιστοποίησης Αναπηρίας.
18. Η έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας.
12. Η καταβολή επιδομάτων σε τυφλούς, κωφάλαλους, ανασφάλιστους παραπληγικούς, τετραπληγικούς και ακρωτηριασμένους, διανοητικά καθυστερημένους, ανίκανους προς εργασία, υποφέροντες από εγκεφαλική παράλυση (σπαστικούς), απροστάτευτους ανήλικους, υποφέροντες από αιμολυτική αναιμία και βαριά ανάπηρους, καθώς και σε λοιπά άτομα δικαιούμενα παροχής κοινωνικής προστασίας.
13. Η δωρεάν παραχώρηση της χρήσης οικημάτων ένεκα απορίας ή για άλλους σοβαρούς λόγους.
14. Η αναγνώριση δικαιούχων στεγαστικής συνδρομής.
15. Η υλοποίηση:
α) προγραμμάτων δημόσιας υγιεινής που οργανώνονται από το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή από άλλα υπουργεία, το κόστος των οποίων βαρύνει απευθείας τον προϋπολογισμό του αντίστοιχου υπουργείου.
β) εκτάκτων προγραμμάτων δημόσιας υγείας, τα οποία εκτελούνται με έκτακτη χρηματοδότηση.
γ) προγραμμάτων δημόσιας υγείας που χρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
16. Η έκδοση αποφάσεων παροχής κοινωνικής προστασίας.
17. Η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών παιδικών ή βρεφονηπιακών σταθμών.
18. Η χορήγηση άδειας λειτουργίας μονάδων αδυνατίσματος μετά από εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής που συγκροτείται στην έδρα της οικείας Περιφέρειας.
19. Η χορήγηση αδειών διενέργειας λαχειοφόρων αγορών, εράνων και φιλανθρωπικών αγορών».
20. Η έκδοση τοπικών υγειονομικών διατάξεων και η λήψη μέτρων σε θέματα δημόσιας υγιεινής.
21. Η πληροφόρηση των δημοτών για θέματα δημόσιας υγείας.
22. Η χορήγηση άδειας λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων περίθαλψης ηλικιωμένων ή ατόμων, που πάσχουν ανίατα από κινητική αναπηρία.
23. Η επιβολή κυρώσεων σε ιατρούς, οι οποίοι πωλούν φάρμακα χωρίς άδεια, καθώς και σε βάρος ιατρών και φαρμακοποιών για κατοχή ή πώληση δειγμάτων φαρμάκων.
24. Η οργάνωση αυτοτελώς ή σε συνεργασία με τις αντίστοιχες περιφερειακές υπηρεσίες ειδικών προγραμμάτων για την προστασία και προαγωγή της δημόσιας υγείας στην περιοχή αρμοδιότητάς τους
25. Η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των κάθε είδους δημόσιων και ιδιωτικών εργαστηρίων, τα οποία πραγματοποιούν μικροβιολογικές εξετάσεις ελέγχου νερού, τροφίμων ή ποτών, με εξαίρεση τα εργαστήρια του Γενικού Χημείου του Κράτους, το κλείσιμο όσων λειτουργούν χωρίς τη νόμιμη άδεια και η επιβολή προστίμου σε βάρος αυτών.
26.Η εφαρμογή προγραμμάτων για την καταπολέμηση λοιμωδών και παρασιτικών νοσημάτων ζώων.
27. Η επιβολή ή άρση υγειονομικών μέτρων, λόγω εμφάνισης βαριάς επιζωοτίας για την έκδοση πιστοποιητικών προς μεταφορά ζώων.
28. Ο έλεγχος καταστημάτων, βιοτεχνιών και βιομηχανιών παρασκευής και επεξεργασίας τροφίμων ζωικής προέλευσης.
29. Η χορήγηση αδειών για την καταλληλότητα ζωικών τροφίμων.
30. Ο ορισμός ελεγκτή γιατρού ΟΓΑ για τα ν.π.δ.δ. του νομού.
31. Ο ορισμός μελών του Διοικητικού Συμβουλίου των Ταμείων Πρόνοιας και Προστασίας Πολυτέκνων, από το Δήμο της έδρας των Ταμείων.
32. Η εφαρμογή, οργάνωση και εποπτεία της τεχνητής σπερματέγχυσης και του συγχρονισμού του οίστρου των ζώων.
33. Η παροχή γνωμάτευσης από τον αρμόδιο κτηνίατρο για υγειονομική καταλληλότητα των ζώων όταν πρόκειται για πλανόδια έκθεση ζώων.
4. Στον τον τομέα «Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού», προστίθενται οι παρακάτω 18 αρμοδιότητες:
1. Η εκπόνηση και εκτέλεση προγραμμάτων διά βίου μάθησης στο πλαίσιο του αντίστοιχου εθνικού και περιφερειακού σχεδιασμού, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
2. Η συγκρότηση επιτροπής καταλληλότητας, επιλογής και εκτίμησης της αξίας οικοπέδου για την ανέγερση διδακτηρίου, καθώς και επιλογής οικοπέδου μετά κτιρίου κατάλληλου να χαρακτηρισθεί ως διδακτήριο.
3. Η απαλλοτρίωση οικοπέδων για τις ανάγκες της σχολικής στέγης, καθώς και η ανέγερση σχολικών κτιρίων
4. Η μίσθωση ακινήτων για τη στέγαση δημόσιων σχολικών μονάδων, η στέγαση και συστέγαση αυτών και σε περίπτωση συστέγασης ο καθορισμός της αποκλειστικής χρήσης ορισμένων χώρων του διδακτηρίου, από κάθε σχολική μονάδα, καθώς και της κοινής χρήσης των υπολοίπων χώρων και των ωρών λειτουργίας της κάθε συστεγαζόμενης σχολικής μονάδας.
5. Η διάθεση διδακτηρίου για άλλες χρήσεις κοινής ωφέλειας ή για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, κοινού ενδιαφέροντος, σε συνεργασία με το Σχολικό Συμβούλιο.
6. Η μεταφορά μαθητών από τον τόπο διαμονής στο σχολείο φοίτησης, εκτός της μεταφοράς των μαθητών της ειδικής αγωγής, καθώς και εκείνων μουσικών γυμνασίων και λυκείων.
7. Η εποπτεία και ο έλεγχος των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων.
8. Η έγκριση της εγκατάστασης, μεταφοράς ή επισκευής τηλεφωνικών συνδέσεων (κυρίων, δευτερευουσών, πρόσθετων και παράλληλων) στα σχολεία.
9. Η οργάνωση συναυλιών ή άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων για τους μαθητές, κατόπιν έγκρισης του Σχολικού Συμβουλίου.
10. Ο διορισμός και η αντικατάσταση διοικητών των ιδρυμάτων, που χορηγούν υποτροφίες, εφόσον έχουν τοπική σημασία.
11. Η έγκριση οποιασδήποτε μίσθωσης ιδιωτικού αυτοκινήτου δημόσιας χρήσης για μεταφορά προσώπων και υλικών προς κάλυψη σχολικών αναγκών
12. Ο καθορισμός κοινωφελούς χρήσης των σχολείων σε περίπτωση παύσης της λειτουργίας τους.
13. Η κατανομή πιστώσεων στις Σχολικές Επιτροπές για την επισκευή και συντήρηση των σχολικών κτιρίων.
14. H επιβολή κυρώσεων, κατά τις ισχύουσες διατάξεις, στους γονείς και κηδεμόνες που δεν εγγράφουν τα παιδιά τους στο σχολείο και αμελούν για την τακτική φοίτησή τους.
15. Η διακοπή μαθημάτων, λόγων έκτακτων συνθηκών ή επιδημικής νόσου, εντός των διοικητικών ορίων του οικείου δήμου.
16. Η χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών μουσικών ιδρυμάτων.
17. Η συμμετοχή εκπροσώπου του οικείου δήμου στην οργανωτική επιτροπή φεστιβάλ, τοπικής εμβέλειας.
18. Η επιχορήγηση ν.π.ι.δ. τα οποία αναπτύσσουν πολιτιστικού χαρακτήρα δραστηριότητες στη χωρική αρμοδιότητα του δήμου.
5. Στον τομέα «Αγροτική Ανάπτυξη-Κτηνοτροφία-Αλιεία» προστίθενται 113 συνολικά αρμοδιότητες, με την υποχρέωση των δήμων να ιδρύσουν και να λειτουργούν Γραφείο Γεωργικής Ανάπτυξης (Γ.Γ.Α.).