Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ 19/1/2011 ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΝΟΜΟ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι γνωστό και παραδεκτό από όλους ότι η κρίση που διέρχεται η χώρα μας είναι κρίση γενικευμένη.
Οι πολίτες είναι απαισιόδοξοι και απογοητευμένοι, δεν έχουν πίστη, δεν έχουν ελπίδα. Έχουμε χρέος όλοι και βέβαια περισσότερο η Κυβέρνηση και η πολιτεία να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις και να μπορέσουμε να δώσουμε ξανά ελπίδα.
Έργο δύσκολο που το επιχειρούμε και πρέπει να το πετύχουμε. Ένα μέρος αυτής της κρίσης είναι η οικονομική. Τα μέτρα που έχουν παρθεί είναι δύσκολα, είναι σκληρά, ήταν και είναι όμως αναγκαία εκεί που είχαμε φθάσει και είχαμε φθάσει στα πρόθυρα χρεοκοπίας. Ήδη αυτά τα μέτρα έχουν αρχίσει να αποδίδουν. Οι θυσίες δεν πάνε χαμένες, πιάνουν τόπο.
· Το έλλειμμα το 2010 πέφτει κατά 6%, περισσότερο από όσο είχε προβλεφθεί.
· Είχαμε αύξηση εσόδων κατά 5,8 δισεκατομμύρια, ενώ μειώθηκαν οι δαπάνες κατά 5,9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Είναι αλήθεια πως στην κοινωνία υπάρχει η αίσθηση πως ορισμένα -έστω ελάχιστα- μέτρα είναι άδικα. Είναι επιτακτική η ανάγκη να δείξουμε δικαιοσύνη στα μέτρα. Δε φτάνουν όμως αυτά. Αν δεν υπάρξει ανάπτυξη, είναι σαν να χτίζουμε στην άμμο. Οι όποιες θυσίες και τα όποια μέτρα δυστυχώς θα αποβούν μάταια. Η Κυβέρνηση μέσα σε εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες προσπαθεί να δημιουργήσει προϋποθέσεις και να ωθήσει την αναπτυξιακή διαδικασία.
Το αναπτυξιακό σχέδιο νόμου που σήμερα συζητάμε, εντάσσεται σε έναν συνολικότερο αναπτυξιακό σχεδιασμό που προωθεί η Κυβέρνηση.
· Ο νόμος fast truck.
· Η ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας και καινοτομίας.
· Η μείωση του Φ.Π.Α. στις τουριστικές επιχειρήσεις.
· Ο συμψηφισμός των οφειλών ιδιωτών με αυτές του δημοσίου.
· Η μείωση της φορολογίας των κερδών κατά 4%.
· Η απαλλαγή του πόθεν έσχες απ’ την πρώτη κατοικία.
· Η επιτάχυνση της διαδικασίας αξιοποίησης του ΕΣΠΑ, ύψους 22 δισεκατομμυρίων ευρώ.
· Η ίδρυση του Εθνικού Ταμείου Ενίσχυσης Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης που ήδη συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.
· Οι μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές στην οργάνωση, δομή και στη λειτουργία του κράτους, είναι μερικές από τις παρεμβάσεις που η Κυβέρνηση έχει θεσμοθετήσει και δημιουργούν ευνοϊκότερο περιβάλλον ανάπτυξης.
Το σχέδιο νόμου που συζητάμε, αξιοποιεί την εμπειρία μας από τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους των τελευταίων 30 ετών, τα αποτελέσματα των οποίων δεν ήταν ικανοποιητικά και αυτό γιατί:
· Δεν δημιουργήθηκαν οι αναμενόμενες θέσεις απασχόλησης.
· Δεν αναδιοργανώθηκε στο βαθμό που θα έπρεπε η παραγωγική βάση και η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
· Δεν εξέλιπαν οι ενδοπεριφερειακές ανισότητες, τουναντίον μεγάλωσαν.
· Δεν υπήρξε σοβαρή αξιολόγηση, πλήρης αντικειμενικότητα και ιδίως έλεγχος και παρακολούθηση.
Ο νέος επενδυτικός νόμος στηρίζεται στις αρχές της αντικειμενικότητας, της διαφάνειας, της αξιοκρατίας, της συνέπειας.
Επιδιώκει να ενισχύσει προγράμματα:
· Που προάγουν την ανταγωνιστικότητα.
· Που βοηθούν τη νεανική επιχειρηματικότητα.
· Που προωθούν την πράσινη ανάπτυξη.
· Που αξιοποιούν τη νέα τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.
· Που συμβάλλουν στη μείωση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.
Η επίτευξη των στόχων γίνεται:
· Με συγκεκριμένο προγραμματισμό. Γίνεται προκήρυξη δύο φορές το χρόνο για κατηγορίες επενδύσεων που θα επιλέξουμε ανάλογα με το τι θέλουμε να ενισχύσουμε και πως.
· Γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια προκειμένου να βαθμολογηθούν τα επενδυτικά σχέδια και να καταταγούν στον πίνακα βαθμολογίας προκειμένου να ενισχυθούν.
· Αξιοποιεί όλα τα χρηματοδοτικά μέσα, φοροαπαλλαγές, επιχορηγήσεις κεφαλαίων, επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης κ.α. Αφορά δε όλες τις μορφές επιχειρηματικής δραστηριότητας που είναι συμβατές με την κοινοτική νομοθεσία και το στόχο που θέτει ο νόμος.
· Οι ενισχύσεις κατανέμονται με βάση την κατηγορία της επένδυσης και των ζωνών κινήτρων που περιγράφονται και περιλαμβάνονται στο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
Ο νέος επενδυτικός νόμος:
·Ορίζει για πρώτη φορά συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έξι μηνών, έτσι ώστε ο επενδυτής μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα να γνωρίζει την τύχη της αίτησής του, τι θα εισπράξει, πότε θα εισπράξει και με ποιες προϋποθέσεις.
· Ορίζει με σαφήνεια ποιες δαπάνες ενισχύονται και ποιες όχι.
· Δημιουργεί ένα νέο σύστημα αξιολόγησης, αντικειμενικό και διαφανές, που μέσα από αυτό ενισχύεται ο ανταγωνισμός σε καινοτομίες, έμπνευση, ποιότητα και δημιουργικότητα.
· Προβλέπει συγκεκριμένο προϋπολογισμό και ετήσιο προγραμματισμό ανά κατηγορία επενδυτικών σχεδίων.
· Εγκρίνει τα επενδυτικά σχέδια μέχρι να συμπληρωθεί το πλαφόν που έχει ορισθεί. Το 85% της βαθμολογίας προκύπτει από ηλεκτρονική επεξεργασία. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η αντικειμενικότητα, η διαφάνεια καθώς και η συνέπεια του κράτους στις πληρωμές του απέναντι στον επενδυτή, γιατί πλέον δεν θα υπάρχουν σχέδια που θα είναι πάνω από τις καθοριζόμενες οικονομικές δυνατότητες.
· Τέλος, θεσπίζει έλεγχο και εποπτεία σ’ όλα τα στάδια της επένδυσης, από την αξιολόγηση μέχρι την υλοποίηση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι γνωστό ότι βρισκόμαστε στο κέντρο μιας παγκόσμιας κρίσης και η χώρα μας στο διεθνές επίκεντρο. Αυτό το περιβάλλον δεν μας παρέχει ευοίωνες προοπτικές. Το μεγάλο παιχνίδι όμως θα παιχτεί στον τομέα της ανάπτυξης.
Γι’ αυτό θα πρέπει να δράσουν και να βοηθήσουν όλοι.
· Οι παραγωγικές τάξεις.
· Οι κατέχοντες που πρέπει να σταματήσουν να φέρονται φοβισμένα και μικρόψυχα.
· Οι ευημερούντες που πρέπει να επενδύσουν και όχι να στέλνουν τα κεφάλαιά τους στο εξωτερικό.
· Οι τράπεζες που πρέπει να στηρίξουν την προσπάθεια.
Η Κυβέρνηση οφείλει να εντείνει τις προσπάθειες της, ώστε:
· Η ναρκωμένη δημόσια διοίκηση να απενεργοποιηθεί.
· Η γραφειοκρατία να εξαλειφθεί.
Δεν μπορεί, για παράδειγμα, μία απλή περιβαλλοντική μελέτη να χρειάζεται για έγκριση από οκτώ μήνες έως δύο χρόνια. Να μην αναφέρουμε και τις υπηρεσίες της Αρχαιολογίας και τη Δασική Υπηρεσία που απαιτεί για χαρακτηρισμό πάνω από τρία χρόνια, όπως συχνά συμβαίνει στο Νομό μου.
Και επειδή αναφέρθηκα στο Νομό μου, κύριε Υπουργέ, θέλω να σας πως θα ήθελα να δείξετε ιδιαίτερη προσοχή στο εξής: Η οικονομική κρίση έχει επιδεινώσει την κατάσταση ιδιαίτερα στα μικρά νησιά. Οι επενδύσεις είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Ο μοναδικός τομέας ανάπτυξης γι’ αυτά είναι κυρίως ο τουρισμός. Μεγάλα ξενοδοχεία τεσσάρων και πλέον αστέρων δεν υπάρχουν ή αν υπάρχουν, είναι ελάχιστα. Συνήθως τα ξενοδοχεία σ’ αυτά τα μικρά νησιά είναι τριών αστέρων και αυτό γιατί δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες εκτάσεις για να φτιαχτούν καλύτερα ξενοδοχεία, τεσσάρων αστέρων.
Δεν θα πρέπει, λοιόν, να στερήσουμε από τους πολίτες αυτών των περιοχών τα ευεργετήματα αυτού του νόμου, όπως προκύπτει από το άρθρο 2, παρ.3, υποπερίπτωση ζ1, που βέβαια βελτιώθηκε μόνο όμως ως προς τα παραδοσιακά κτήρια. Οπότε, κύριε Υπουργέ, νομίζω ότι θα πρέπει να δείτε και να διορθωθεί με πολύ προσοχή αυτή η -κατά τη γνώμη μου- αδικία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Έχουν γίνει αρκετά και σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση βελτίωσης του κλίματος για επενδύσεις. Η προσπάθεια πρέπει να είναι συνεχής. Ο νέος επενδυτικός νόμος είναι ένα ακόμη βήμα που εντάσσεται στο γενικότερο σχέδιο ανόρθωσης της χώρας.
Δημιουργεί προϋποθέσεις και ανοίγει προοπτικές που όλοι μαζί, με συνεννόηση και συναίνεση, θα πρέπει να προχωρήσουμε και να πετύχουμε.
Ευχαριστώ πολύ.