Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2011
Κείμενο κριτικής για τις Αλίκτυπες φόρμες στο εικαστικό ημερολόγιο 2011 του Κώστα Ευαγγελάτου από τον ιστορικό τέχνης Λεόντιο Πετμεζά.
Η επεξεργασία του ξύλου από τον εικαστικό δημιουργό Κώστα Ευαγγελάτο δίνει
σάρκα και οστά σε ένα φθαρμένο υλικό ,το οποίο μεταλάσσεται με εντεχνο τρόπο σε προιόν αυτούσιου ζωγραφικού πίνακα. Η ιδιάζουσα τέχνη του σ’ αυτή τη περίπτωση εμπεριέχει την συνέχεια των ιδεογραμμικών συλλήψεων με τις οποίες έχει ασχοληθεί στο παρελθόν και προδιαθέτει τη συνύπαρξη μιας κατάστασης με ευρύ φάσμα ζωτικότητας που αποκαλυπτικά ενυπάρχει στη συμπαντική αρμονία.
Οι συνθέσεις του φετινού ημερολογίου συλλογικά περιγράφουν φαινόμενα φύσης με μουσικότητα ,μορφές σε γήινο και ανθρώπινο επίπεδο ,προβάλλοντας την ανάπτυξη μιας θεωρίας στην οποία το αποτέλεσμα των προθέσεων και της διαπραγμάτευσης είναι ένα σημαντικό βήμα διεπιστημονικού διαλόγου για μιά αναλυτικότερη περιγραφή. Η προοπτική γίνεται μέσω πολλαπλών προσεγγίσεων: της κοσμολογίας που εμφορείται από τη βιολογία και την ανθρωπολογία , της φιλολογίας που εμπεριέχεται στη φυσική και της φιλοσοφίας που ενέχει η ψυχολογία. Πρόκειται για ένα αρχέτυπο μοτίβο που αποδίδει κάθε ιδανικό που περικλείει την έννοια του ενδεικτικού κάλλους και φτάνει σε διδάγματα τεχνικής . Το μεγαλείο της αναφοράς του καλλιτέχνη εμφορείται από αξίες που ξεπερνούν την επιφάνεια γραφής και αντιπαρατίθενται δυναμικά στη έμπνευση των συνειρμικών συσχετισμών. Η διαφοροποίηση ενσωματώνει στην εικόνα της υποδοχής την τελική συνεικόνα και δίνει προτεραιότητα στη απορρέουσα χρωστική ουσία.
Η επιστρωμάτωση του ξύλου με σχεδιαστική αποτύπωση επιτελείται βαθμιαία όχι τόσο μέσω του χρώματος αλλά με την επικράτηση του σχεδίου ,που συντελεί κύρια στη σταθεροποίηση της άποψης για τη βαρύτητα της ιδιαιτερότητας.
Το είδος των συντιθέμενων υλικών επιτρέπουν εδώ την αφαίρεση του κύριου όγκου της προηγούμενης μορφής από την διάθεση των στοιχείων. Οι νέες εξεικονίσεις αντιπαρατίθενται στη φθορά και φτάνουν ως όραμα κοντά σε κάθε θεατή, ενώ με φόρτιση απαιτούν τη νοητική διεργασία που χρειάζεται για να τις ενστερνιστεί το κοινό. Πέρα από τη φάση της πρώτης επισήμανσης γίνονται σταθερός προσανατολισμός στη διαδικασία διαβάσματος της εικαστικής ανατροπής του καλλιτέχνη.
Ο Κώστας Ευαγγελάτος είναι ο σύγχρονος δημιουργός που εκδίδει κάθε χρόνο ένα ημερολόγιο-παρακείμενο της παρουσίας του στα δρώμενα της τέχνης ,με αρκετά νεωτεριστικό και εκλεκτιστικό ρυθμό στην απόδοση των επιτευγμάτων του. Αποθησαυρίζει τον εικαστικό εαυτό του, θέτοντας τον σε μια περιοχή,όπου κυριαρχεί ευπρόσδεκτα η σχέση μεταξύ σημαίνοντος και σημαινόμενου ,χωρίς να υπερτερεί το ένα έναντι του άλλου αλλά θέτοντας τα να συμβαδίζουν σε μια αγαστή συνεργασία για την ευόδωση του πλέον θετικού για την τέχνη αισθητικού αποτελέσματος.
ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ
Ιστορικός τέχνης