Ο πρώτος προϋπολογισμός του Δήμου Κεφαλονιάς που ψηφίσθηκε από την πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο δυστυχώς είναι εξόφθαλμα πλασματικός και εκτός πραγματικότητας.
Παρά την έμφαση που έδωσε η δημοτική αρχή αυτούς τους 5 πρώτους μήνες της θητείας της στα οικονομικά προσπαθώντας να χρεώσει με ανικανότητα αλλά και δολιότητα στην διαχείριση των δημοτικών οικονομικών όλους ανεξαιρέτως τους υπηρετήσαντες την προηγούμενη περίοδο τους πρώην Δήμους η ίδια δια του προϋπολογισμού της αποδεικνύεται ανεπαρκής.
Ο προϋπολογισμός είναι ανέφικτος ως προς τα έσοδα.
Στα τακτικά έσοδα, ομάδα 0 του προϋπολογισμού, υπολογίζονται να εισπραχθούν 33 εκ € το 2011 ενώ εισπράχθηκαν 18,6 εκ € το 2010. Αν αφαιρεθούν από τα προβλεπόμενα του 2011, 3 εκ € για τα προνοιακά επιδόματα και 2 εκ € για μισθοδοσία μεταφερόμενων υπαλλήλων που θα αποδοθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό , υπολογίζονται 9,4 εκ € περισσότερα τακτικά έσοδα σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά, ποσοστιαία αύξηση 50%!!!
Ειδικότερα υπολογίζονται να εισπραχθούν
2,5 εκ € περισσότερα από τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού + 48% ,χωρίς να έχει επιβληθεί καμία αύξηση και παρά το γεγονός ότι έχει αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των απλήρωτων λογαριασμών της ΔΕΗ μέσω των οποίων εισπράττεται το σχετικό τέλος.
2,7 εκ € περισσότερα από τους ΚΑΠ για γενικές και λειτουργικές ανάγκες +36%, ενώ οι περικοπές λόγω μνημονίου συνεχώς διευρύνονται.
1,4εκ € περισσότερα από την υπηρεσία Ύδρευσης και αποχέτευσης για τις 5 δημοτικές ενότητες που δεν είχαν ΔΕΥΑ +108%, παρότι στο πρώτο πεντάμηνο οι μέχρι σήμερα εισπράξεις υπολείπονται των αντίστοιχων περσινών.
Άραγε εντός του 2011 δεν θα μεταβιβαστεί το έσοδο αυτό στην ΔΕΥΑ;
0,8 εκ € περισσότερα σε σχέση με τα περσινά από τα τέλη ακαθαρίστων εσόδων επιτηδευματιών και τέλη ΚΧ +77%, όταν είναι γνωστό ότι ο τζίρος των επαγγελματικών δραστηριοτήτων έχει πέσει δραματικά.
0,36 εκ € περισσότερα από μισθώματα +57% όταν σε περιπτώσεις όπως δημοτική αγορά υπάρχουν υποσχέσεις μείωσης ενοικίου.
Στο σκέλος των δαπανών εδώ τα πράγματα είναι τραγικά.
Είναι τερατώδες το προϋπολογιζόμενο κόστος της μισθοδοσίας των υπηρεσιών, ενώ τα πραγματοποιηθέντα έξοδα σε όλους τους σχετικούς κωδικούς το 2010 ήταν περίπου 11 εκ € τα προϋπολογιζόμενα το 2011 ανέρχονται στα 29 εκ € (μισθοί και ασφαλιστικές εισφορές)!!
Η δαπάνη για τους επιπλέον υπαλλήλους που εντάσσονται στο μισθολόγιο του Δήμου ( Διαδημοτική, ΤΥΔΚ, Πολεοδομία κλπ) δεν υπερβαίνει τα 5εκ € και κάποια από αυτά θα καταβληθούν από το κράτος, τα επιπλέον 13εκ € του μισθοδοτικού κόστους σε τι οφείλονται; Θα προσληφθούν νέοι υπάλληλοι, θα αυξηθούν οι μισθοί η θέλουμε να δείξουμε τι τεράστιο κόστος μας χρέωσαν οι προηγούμενοι;
Σίγουρα η πρόθεση για πρόσληψη επιπλέον υπαλλήλων είναι εμφανής από τους σχετικούς κωδικούς της υπηρεσίας 70 στην οποία προβλέπονται οι έκτακτοι, όπου η μισθοδοσία από 300χιλ € το 2010 υπολογίζεται σε 1,4 εκ € για το 2011. Άλλωστε έχει υποβάλλει και σχετικό αίτημα ο Δήμος να του εγκριθεί πρόσληψη 150 εκτάκτων αποδεικνύοντας ότι άλλα λέμε και άλλα προτιθέμεθα να κάνουμε.
Αλλά και οι δαπάνες των γενικών υπηρεσιών (κωδικός 00) στις οποίες προβλέπονται οι αποζημιώσεις των αιρετών, ειδικών συμβούλων, επιχορηγήσεις ΝΠ, δαπάνες δημοσίων σχέσεων, τηλεφωνικά, τηλεγραφικά κλπ εκτινάσσονται από πραγματοποιηθείσες 9εκ € το 2010 σε προβλεπόμενες 11,7εκ € το 2011 +30%, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει η επιχορήγηση, περί τα 2εκ €, πλέον της Διαδημοτικής σε αυτές αφού εντάσσεται στην υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου. Πώς θα μπορούσε να εκληφθεί η πρόβλεψη 350χιλ € το 2011 για ενημέρωση και προβολή δραστηριοτήτων του Δήμου έναντι των 42 χιλ του 2010 και των πρώην ΟΤΑ ως πνεύμα οικονομίας;
Αυτές οι δαπάνες είναι ομολογία αποτυχίας του Καλλικράτη στην Κεφαλονιά, αφού είναι από τα κύρια κόστη που η διοικητική μεταρρύθμιση υποτίθεται θα μείωνε καθοριστικά.
Όσον αφορά τις επενδύσεις – έργα εδώ δεν χρειάζεται να σταθούμε ιδιαίτερα αφού προβλέπονται χρηματοδοτήσεις προς τον Δήμο που δεν θα υπάρξουν όπως 3,5 εκ € από το Γ΄ΚΠΣ που έκλεισε, 3,5 εκ € από εθνικούς πόρους για έκτακτες ανάγκες έργων η 1εκ € από Υπουργεία χρήματα που δεν διατίθενται ρητά και κατηγορηματικά σε αυτήν την πρωτοφανή δημοσιονομική κρίση.
Συμπερασματικά
Ο προϋπολογισμός είναι ναυάγιο, απέχει παρασάγγας από το να αποτελεί ασφαλή οδηγό οικονομικής πορείας και θα έχει μεγάλες αποκλίσεις αφού στερείται λογικής.
Είναι ασυλλόγιστα σπάταλος αφού πουθενά δεν γίνεται εξοικονόμηση πόρων υπερβαίνοντας κατά πολύ τις δαπάνες των προηγούμενων ΟΤΑ σε αντίστοιχους κωδικούς.
Τα όποια επιχειρήματα του Δημάρχου και της Δημοτικής Αρχής σε πολιτικό επίπεδο για τους πρώην στρέφονται ευθέως και πολλαπλώς εναντίον τους και καταρρίπτονται δια των αριθμών.
Δεν δημιουργεί ενιαία δημοτική συνείδηση αφού έπρεπε να εξομοιώσει τα τέλη των υπηρεσιών για ίδιες παροχές υπηρεσιών. Ίδια τέλη στις δύο πόλεις ίδια τέλη στα χωριά.
Δεν αποτυπώνεται καμία τόλμη η άλλη φιλοσοφία για αλλαγή πιθανών κακώς κειμένων καταστάσεων που σίγουρα υπάρχουν, ακόμα και σε οργανωτικό επίπεδο όπως δισυπόστατο στην ύδρευση, μη ενσωμάτωση όλων των ΝΠ σε ένα παρά το νόμο.
Η πρόβλεψη μας είναι τον Δεκέμβρη 2011 η κατάσταση θα είναι χειρότερη από την σημερινή γιατί αυτού του είδους η διαχείριση που καθορίζεται με τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό θα δημιουργήσει επιπλέον μεγάλα ελλείμματα, εάν δεν αλλάξει.
Όμως υπάρχει πλέον ένα επαχθές δεδομένο που θα επιφέρει αλλαγές και αυτό είναι η επιτήρηση. Ένα γεγονός που φαίνεται να επεδίωκε η δημοτική αρχή αφού εξάντλησε κάθε προσπάθεια κατά την απογραφή να διογκώσει δαπάνες μέχρι και με υποχρεώσεις που ανήκουν σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα.
Επειδή συντηρείται ένα ομιχλώδες τοπίο περί απογραφής και επιτήρησης υποχρεούμαι να το διασαφηνίσω μιας και δεν το πράττουν οι υπεύθυνοι.
Η απογραφή έδωσε σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που ενέκρινε το ΔΣ (και όχι το «πολιτικό χρέος» που απέδωσε ο Δήμαρχος στις συνεντεύξεις του)μακροπρόθεσμο και βραχυπρόθεσμο χρέος όλων των ΟΤΑ 25.261.307€.
Τα τακτικά έσοδα και ΣΑΤΑ κωδικοί 0, 1311, 1312, 21, 321 (σύμφωνα με την εγκύκλιο 15 ΥΠ.ΕΣ.Η.Α.Δ. 45352/9-8-10) όπως καταγράφηκαν στην στήλη βεβαιωθέντα 2010 του προϋπολογισμού είναι 25.535.963 €.
Με τα δεδομένα αυτά η σχέση χρέους εσόδων για το Δήμο Κεφαλονιάς θα ήταν 99% και θα κατατάσσονταν εκτός οποιασδήποτε ζώνης επιτήρησης.
Όμως υπάρχει το ταμειακό άνοιγμα του πρώην Δήμου Λειβαθούς που είναι 3.104.077€ και πρέπει να ληφθεί δάνειο ισόποσο από το ΤΠΔ, άρα το χρέος ανεβαίνει στα 28.365.384€ έτσι η σχέση χρέους εσόδων γίνεται 111% έτσι μας κατέταξαν στην κατηγορία χρέους 100-120%.
Σε ότι αφορά τον πρώην Δήμο Αργοστολίου το μακροπρόθεσμο και βραχυπρόθεσμο χρέος του ήταν σύμφωνα με την απογραφή 7.243.180€, τα τακτικά του έσοδα και ΣΑΤΑ 7.908.000€. (συνολικά έσοδα πλην των χρηματοδοτήσεων για επενδύσεις 10 εκ €) το αντίστοιχο ποσοστό χρέους εσόδων είναι 92%.
Αυτή είναι η ξεκάθαρη αλήθεια που επιχειρείται να διαστρεβλωθεί μέσα από την θολούρα, αοριστολογία και εξομοίωση όλων με υπονοούμενα περί …ρεμούλας που διοχετεύονται έντεχνα από τους επίσημους δημοτικούς κύκλους.
Τι οφείλει να πράξει η Δημοτική αρχή είναι αυτονόητο. Να προσπαθήσει να πείσει να μην ενταχθεί σε καθεστώς επιτήρησης όλος ο Δήμος αλλά μόνο η δημοτική ενότητα Λειβαθούς ένεκα της οποίας δημιουργείται το πρόβλημα, υπάρχει δυνατότητα.
Έτσι θα έχει περιθώρια ελευθερίας να κινηθεί να απελευθερώσει πόρους από την δέσμευση για το καλό του τόπου, αλλά και η Λειβαθώς θα μπορέσει να καρπωθεί από την δραστηριότητα του υπόλοιπου Δήμου που δεν θα είναι στο σύνολο του δέσμιος.
Εξυπακούεται δε ότι θα πρέπει να αναθεωρήσει ριζικά τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΛΙΜΙΔΟΣ
ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ
ΥΓ: Ανάμεσα στις κατηγορίες του κ Δημάρχου για τα οικονομικά ειδικά προς τον πρώην Δήμο Αργοστολίου είναι και για την αγορά του κτιρίου της Τράπεζας της Ελλάδος.
Ως επιχειρηματίας θα γνωρίζει ότι μια επένδυση κρίνεται επιτυχής αν η πώληση της αποφέρει περισσότερα από την αγορά της, σαν πολιτικός γιατί το ξεχνάει;