Ανώτατη τιμή στα καύσιμα σε 13 νομούς της χώρας
Ομιλία Υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, στη Συνέντευξη Τύπου για την επιβολή ανώτατης τιμής στα καύσιμα
«Το μέτρο της επιβολής ανώτατης τιμής είναι η έσχατη λύση για την πολιτεία. Μακάρι οι συνθήκες και τα μηνύματα που θα έρθουν από την αγορά να μας οδηγήσουν σε γρήγορη απόφαση για άρση του πλαφόν» δήλωσε ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, ανακοινώνοντας σήμερα,3 Μαΐου, σε συνέντευξη τύπου, την επιβολή ανώτατης τιμής στα καύσιμα σε 13 νομούς και επιπλέον ανώτατης χονδρικής τιμής σε 5 εξ αυτών.
Συγκεκριμένα, από αύριο, Τετάρτη, 4 Μαΐου 2011, και για όσο διάστημα κριθεί απαραίτητο, το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας επιβάλει, με τη σύμφωνη και αιτιολογημένη γνώμη της ΡΑΕ, ανώτατη τελική τιμή πώλησης σε 13 νομούς της χώρας (Κεφαλονιά, Λασίθι, Ρέθυμνο, Σάμος, Χίος, Κέρκυρα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Γρεβενά, Ευρυτανία, Έβρος, Λέσβος και Φωκίδα) όπου σημειώνονται αδικαιολόγητα υψηλές λιανικές τιμές. Επίσης, για πρώτη φορά επιβάλλεται και ανώτατη τιμή χονδρικής πώλησης σε 5 από τους 13 νομούς (Δωδεκάνησα, Λασίθι, Ρέθυμνο, Σάμος, Χίος), καθώς από την ανάλυση του υπουργείου προκύπτει ότι και οι εταιρίες εμπορίας έχουν καθοριστική συμμετοχή στα υψηλά επίπεδα τιμών των συγκεκριμένων περιοχών.
Ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης επισήμανε ότι τους τελευταίους μήνες έγινε μια συστηματική δουλειά στην παρακολούθηση της εξέλιξης των τιμών καυσίμων και το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής αγοράς καυσίμων ανταποκρίθηκε με υπευθυνότητα, ακόμη και με περιορισμό των στενών περιθωρίων κέρδους που έχει. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «το μέσο περιθώριο κέρδους σε εθνικό επίπεδο για τη λιανική και χονδρική δεν υπερβαίνει αθροιστικά το 5,8% της τελικής τιμής του καταναλωτή. Συνολικά δηλαδή από το 1,72 της μέσης εθνικής τιμής καυσίμων, μόλις τα 9,5 λεπτά πηγαίνουν στην τσέπη των εταιριών εμπορίας και των πρατηριούχων».
Ωστόσο, παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις που είχαν γίνει, διαπιστώθηκε ότι σε συγκεκριμένες περιοχές της επικράτειας ο ανταγωνισμός δεν λειτουργούσε ικανοποιητικά, με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται ιδιαίτερα υψηλές τιμές σε βάρος του τελικού καταναλωτή. Ο υπουργός ανέφερε συγκεκριμένα παραδείγματα περιοχών, όπως τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (Χίος, Σάμος κλπ) τα οποία ενώ διαθέτουν το προνόμιο του χαμηλότερου συντελεστή ΦΠΑ, κάποιοι καρπώνονται τα υπερκέρδη αντί να αποδίδουν στους καταναλωτές την επιδότηση που τους παρέχει το κράτος για λόγους εθνικού συμφέροντος. Επίσης, στην Κεφαλονιά οι κάτοικοι είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν 16 λεπτά ακριβότερη τη βενζίνη το λίτρο σε σχέση με την Αττική, τη στιγμή που οι κάτοικοι της γειτονικής Ζακύνθου πληρώνουν μόλις 3 λεπτά ακριβότερα. Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση σε ορισμένες περιοχές της Κρήτης, όπου το Λασίθι και το Ρέθυμνο εμφανίζονται με αδικαιολόγητα υψηλά περιθώρια κέρδους, τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική εμπορία, σε αντίθεση με το Ηράκλειο και τα Χανιά όπου οι τιμές είναι πιο λογικές.
«Δεν πρόκειται να αφήσουμε κανέναν απολύτως κρίκο της αγοράς των καυσίμων στο απυρόβλητο. Ήδη συμπεριλάβαμε τον κλάδο της εμπορίας των καυσίμων για τις περιοχές όπου αποδεδειγμένα εντοπίζεται αδικαιολόγητη απόκλιση από τη χονδρική τιμή, που θα έπρεπε να υπάρχει στους νομούς αυτούς» τόνισε ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης ο οποίος προέτρεψε τους καταναλωτές να κάνουν σωστές επιλογές, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό και να ενημερώνονται για τις τιμές από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων www.fuelprices.gr.
Ανακοίνωσε επίσης την ανάπτυξη μιας καινοτόμου υπηρεσίας, μέσω sms, όπου οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα στέλνοντας μήνυμα στον πενταψήφιο αριθμό 54151, να ενημερώνονται για τα 3 φθηνότερα πρατήρια της περιοχής που τους ενδιαφέρει. Η υπηρεσία αυτή, που παρέχεται απολύτως δωρεάν από τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, COSMOTE, VODAFONE και WIND και την εταιρεία UPSTREAM, οι οποίες συνεργάστηκαν αφιλοκερδώς, τίθεται σε λειτουργία από τις 9 Μαϊου, σε πρώτη φάση για την Αττική και από τον Ιούλιο για όλη την Ελλάδα και αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του ανταγωνισμού και την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών.
Επίσης, αρχικά στην Αττική οδό και στη συνέχεια σε όλους τους κλειστούς αυτοκινητόδρομους, θα αναρτηθούν σύντομα ηλεκτρονικοί πίνακες που θα αναγράφουν τις τιμές για τα τρία επόμενα πρατήρια, ώστε ο κάθε οδηγός να γνωρίζει εκ των προτέρων τι επιλογές έχει.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας και οι ερωταπαντήσεις της συνέντευξης τύπου:
«Κυρίες και κύριοι,
Τους τρεις τελευταίους μήνες οι αναταραχές στον αραβικό κόσμο σε συνδυασμό με τη διεθνή οικονομική αβεβαιότητα, έχουν πυροδοτήσει ένα πρωτοφανές ράλι ανόδου στις διεθνείς τιμές των καυσίμων, με το δυσάρεστο αποτέλεσμα να σημειώνονται ιστορικά υψηλές τιμές και στην εγχώρια αγορά καυσίμων.
Από την πρώτη στιγμή εκδήλωσης αυτής της διεθνούς κρίσης τιμών στα καύσιμα η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου ζήτησε από τις συναρμόδιες Αρχές του κράτους, από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, δυο πράγματα.
Πρώτον, να παρακολουθούν στενά και σε καθημερινή βάση τη συμπεριφορά της ελληνικής αγοράς καυσίμων σε όλα τα στάδια, διυλιστήριο, χονδρική, λιανική, όπως και στο σύνολο της επικράτειας και ανά νομό. Και δεύτερον, να καταγράψουν και να τεκμηριώσουν κατά πόσον λειτουργεί ικανοποιητικά ο ανταγωνισμός, με προτεραιότητα στις περιοχές εκείνες της χώρας όπου σημειώνονται μέγιστες τιμές καυσίμων επαναλαμβάνω σε όλους τους κρίκους της αγοράς.
Όλους τους προηγούμενους μήνες έγινε για πρώτη φορά μια πολύ σοβαρή και σε βάθος ανάλυση, μια συστηματική δουλειά παρακολούθησης και εξέλιξης των τιμών των καυσίμων. Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά κάθισαν στο ίδιο το τραπέζι για να συνεργαστούν και να μοιραστούν κρίσιμες πληροφορίες που αποκαλύπτουν τη συνολική εικόνα της εγχώριας αγοράς υπηρεσίες της Δημόσιας Διοίκησης που δεν είχαν συνεργαστεί ξανά ή ξανά συνομιλήσει μεταξύ τους.
Το αποτέλεσμα αυτής της τόσο αυτονόητης αλλά πολύ σημαντικής χρήσιμης άσκησης δείχνει ότι σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία η ελληνική αγορά καυσίμων κατά το μεγαλύτερο μέρος της ανταποκρίνεται με υπευθυνότητα ακόμη και στον περιορισμό με ακόμη και στενό περιθώριο κέρδους το οποίο διακρίνει την αγορά.
Είναι χαρακτηριστικό πως το μέσο περιθώριο κέρδους σε εθνικό επίπεδο για τη λιανική και χονδρική αγορά δεν υπερβαίνει αθροιστικά το 5,8% της τελικής τιμής «κατ΄ αναλογία». Συνολικά δηλαδή από το 1,72 της μέσης εθνικής τιμής καυσίμων μόλις τα 9,5 λεπτά πηγαίνουν στην τσέπη των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων.
Η γενικά καλή εικόνα ωστόσο και η τάση αυτοσυγκράτησης της αγοράς σε μέσους εθνικούς όρους δεν μπορεί και δεν πρέπει να αθωώσει ορισμένους επιτήδειους, που επιμένουν ακόμα και σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία να κερδοσκοπούν σε βάρος του κοινωνικού συνόλου και του τελικού καταναλωτή.
Είχαμε επισημάνει πριν λίγο καιρό σε προηγούμενη συνάντησή μας ότι υπάρχουν συγκεκριμένες περιοχές της επικράτειας όπου ο ανταγωνισμός δε λειτουργεί ικανοποιητικά, με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται αδικαιολόγητα υψηλές τιμές σε βάρος του τελικού καταναλωτή.
Είχαμε στείλει τότε ένα μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις, αναφέροντας συγκεκριμένα παραδείγματα, προειδοποιώντας τους παράγοντες της αγοράς καυσίμων να συμμορφωθούν με τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού και να αλλάξουν την εμπορική τους πρακτική.
Δυστυχώς μετά από ένα και πλέον μήνα τα στοιχεία που έχετε στα χέρια σας δείχνουν πως κάποιοι δε θέλησαν να πάρουν αυτό το μήνυμα. Η Πολιτεία όμως διαθέτει και άλλα εργαλεία, για να περιορίσει την κερδοσκοπία σε βάρος των Ελλήνων καταναλωτών του οικογενειακού προϋπολογισμού που δοκιμάζεται καθημερινά.
Συνεπώς από αύριο Τετάρτη 4 Μαΐου 2011 και για όσο διάστημα κριθεί απαραίτητο το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας επιβάλλει με τη σύμφωνη γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας ανώτατη τιμή πώλησης σε 13 νομούς της χώρας: Κεφαλονιά, Λασίθι, Ρέθυμνο, Σάμος, Χίος, Κέρκυρα, Γρεβενά, Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Ευρυτανία, Έβρος, Λέσβος και Φωκίδα, όπου σημειώνονται αδικαιολόγητα υψηλές τιμές.
Επιβάλλεται επίσης για πρώτη φορά ανώτατη τιμή χονδρικής πώλησης σε 5 από τους 13 νομούς: Δωδεκάνησα, Λασίθι, Ρέθυμνο, Σάμος και Χίος, καθώς από την ανάλυσή μας προκύπτει ότι στις συγκεκριμένες περιοχές και οι εταιρείες εμπορίας έχουν καθοριστική συμμετοχή στα υψηλά επίπεδα τιμών των συγκεκριμένων περιοχών.
Θέλω να επισημάνω σε όλους τους τόνους πως δεν υπάρχει καμιά απολύτως δικαιολογία σε περιοχές που διαθέτουν χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ λόγω του ακριτικού τους χαρακτήρα, όπως για παράδειγμα τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου Σάμος Χίος Ρόδος και λοιπά, κάποιοι να καρπώνονται υπερκέρδη, αντί να αποδίδουν στους καταναλωτές την επιδότηση που τους παρέχει το κράτος για λόγους εθνικού συμφέροντος.
Δεν ανεχόμαστε, δεν δεχόμαστε και δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πως γίνεται περιοχές όπως η Σάμος και η Χίος με ΦΠΑ 35% μειωμένο σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας, δηλαδή από το 23 στο 16, να βρίσκονται μέσα στους δέκα ακριβότερους νομούς της χώρας.
Όπως αδυνατούμε να καταλάβουμε γιατί οι κάτοικοι της Κεφαλονιάς και οι επισκέπτες αυτής της περιοχής είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν 16 ολόκληρα λεπτά το λίτρο ακριβότερη βενζίνη από την Αττική, τη στιγμή που οι κάτοικοι της γειτονικής Ζακύνθου επιβαρύνονται μόλις με 3 λεπτά περισσότερο σε σχέση με την Αττική.
Σύμφωνα με την ανάλυση των υπηρεσιών μας δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος, δηλαδή μεταφορικά κόστη, γεωγραφική θέση και λοιπά, που να δικαιολογεί τέτοιες διαφορές.
Αντίστοιχα ακατανόητη είναι και η κατάσταση σε ορισμένες περιοχές της Κρήτης, όπου το Λασίθι και το Ρέθυμνο εμφανίζονται με αδικαιολόγητα υψηλά περιθώρια κέρδους, τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική εμπορία, σε αντίθεση με το Ηράκλειο και τα Χανιά όπου οι τιμές είναι πιο λογικές. Η ασυδοσία και η αυθαιρεσία που για αρκετές περιοχές έχουν καταντήσει να γίνουν ο κανόνας σταματάει εδώ.
Δεν πρόκειται επίσης να αφήσουμε κανέναν απολύτως κρίκο της αγοράς των καυσίμων στο απυρόβλητο. Ήδη συμπεριλάβαμε τον κλάδο της εμπορίας των καυσίμων για τις περιοχές όπου αποδεδειγμένα εντοπίζεται αδικαιολόγητη απόκλιση από τη χονδρική τιμή, που θα έπρεπε να υπάρχει στους νομούς αυτούς.
Φυσικά είναι αυτονόητό ότι ο κλάδος της εμπορίας οφείλει να προσαρμόσει τις τιμές του προς τα πρατήρια και τους νομούς, όπου έχει επιβληθεί μόνο ανώτατη τελική τιμή καταναλωτή και αντίστοιχα ελέγχονται και θα ελέγχονται τα διυλιστήρια για τις τιμές με τις οποίες διοχετεύουν τα καύσιμα στην αγορά. Όλοι ελέγχονται και όλοι λογοδοτούν, όλοι οφείλουμε να επιδεικνύουμε την ανάλογη υπευθυνότητα και σοβαρότητα απέναντι σε ένα λαό, μια κοινωνία που δοκιμάζεται.
Επαναλαμβάνω πως η επιβολή πλαφόν σε όλη την επικράτεια δεν κρίνεται αναγκαία σε αυτή τη χρονική συγκυρία, καθώς από την επεξεργασία των στοιχείων στο σύνολο της χώρας διαπιστώνεται συρρίκνωση του μέσου ενδεικτικού περιθωρίου λιανικής και χονδρικής πώλησης το τελευταίο δίμηνο. Υπάρχει δηλαδή συμπίεση του περιθωρίου του κέρδους μεσοσταθμικά σε όλη τη χώρα.
Ωστόσο, η πλήρης και σε βάθος ανάλυση και παρακολούθηση της αγοράς και των εξελίξεων, θα συνεχιστεί. Η Ειδική Γραμματεία Εποπτείας της Αγοράς που κάνει καλά τη δουλειά της θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την αγορά.
Φαινόμενα υπερβολικών τιμών και κερδοσκοπίας δεν είναι ανεκτά. Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε στην έκδοση αποφάσεων για επιβολή ανώτατων τιμών σε μεμονωμένους πρατηριούχους ή μεμονωμένες εταιρείες, εάν διαπιστώσουμε κερδοσκοπικά φαινόμενα.
Θα ήθελα τέλος εν τάχει να σας ανακοινώσω και δύο νέες δράσεις του Υπουργείου μας, που θα συμβάλλουν στην καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών για τις τιμές των καυσίμων. Στόχος μας μέσα από αυτές τις δράσεις είναι να εξοπλίσουμε τους Έλληνες καταναλωτές με τα εργαλεία εκείνα που θα τους βοηθήσουν να κάνουν τις σωστές επιλογές και να ωθήσουν και τις επιχειρήσεις σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό.
Γι΄ αυτό το λόγο προτρέπουμε κατ΄ αρχάς όλους τους Έλληνες καταναλωτές να επισκέπτονται το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων www.fuelprices.gr, το οποίο ενισχύουμε διαρκώς και μετατρέπουμε σε ένα δυναμικό εργαλείο ενημέρωσης με ελεύθερη πρόσβαση όλων των Ελλήνων καταναλωτών και των επισκεπτών της χώρας, για να εντοπίζουν τις ανταγωνιστικότερες τιμές καυσίμων στην περιοχή του ενδιαφέροντος τους.
Ήδη από τα 400 μόλις πρατήρια που ενημέρωναν μέχρι πριν από λίγο καιρό με τις τιμές τους το Παρατηρητήριο αυτή τη στιγμή έχουμε εκτοξευτεί στα 3.700 Πρατήρια αν την επικράτεια και φυσικά αυτός ο αριθμός αύξησης θα συνεχιστεί.
Επιπλέον από την προσεχή εβδομάδα 9 Μαΐου του 2011 οι κάτοικοι της Αττικής σε α’ φάση και από τον Ιούλιο όλης της χώρας θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται δωρεάν με SMS για τις χαμηλότερες τιμές καυσίμων των πρατηρίων στην περιοχή του ενδιαφέροντος τους στέλνοντας ένα μήνυμα στον 5ψήφιο αριθμό «54-151» όπου θα αναφέρουν την περιοχή που τους ενδιαφέρει και θα λαμβάνουν απάντηση με τα τρία φτηνότερα πρατήρια στη συγκεκριμένη περιοχή.
Πιστεύουμε, πως πρόκειται για μια καινοτόμο δράση που όχι μόνο θα ενισχύσει την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών, αλλά θα φέρει επιπλέον και περισσότερο ανταγωνισμό μεταξύ των πρατηρίων. Αξίζουν συγχαρητήρια και ευχαριστίες στις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας: COSMOTE, VODAFONE και WIND καθώς και στην εταιρεία Ανάπτυξης Εφαρμογών Τηλεφωνίας UPSTREAM που ανέλαβαν αφιλοκερδώς την ανάπτυξη αυτής της υπηρεσίας διαθέτοντας την επιπλέον δωρεάν χωρίς κανένα απολύτως κόστος σε όλους τους χρήστες της κινητής τηλεφωνία αυτή την υπηρεσία.
Στο ίδιο πλαίσιο μια ακόμα καινοτομία τίθεται σε εφαρμογή σε πιλοτικό στάδιο από την προσεχή εβδομάδα, η οποία θα συμβάλει στην ενίσχυση του ανταγωνισμού και στην καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών.
Προχωρούμε κατ’ αρχάς στην Αττική οδό με την ανάρτηση ηλεκτρονικών πινάκων που θα αναγράφουν τις τιμές για τα τρία επόμενα πρατήρια, ώστε ο κάθε οδηγός να γνωρίζει εκ των προτέρων τι επιλογές έχει. Η δράση αυτή θα επεκταθεί σύντομα στους εθνικούς δρόμους, στους κλειστούς αυτοκινητόδρομους, έτσι ώστε να γνωρίζουν οι καταναλωτές που υπάρχουν ανταγωνιστικότερες και φτηνότερες τιμές καυσίμων.
Κλείνω με μια ευχή και μια δέσμευση. Το μέτρο της επιβολής ανώτατης τιμής είναι η έσχατη λύση για την πολιτεία. Μακάρι οι συνθήκες και τα μηνύματα που θα έρθουν από την αγορά να μας οδηγήσουν σε γρήγορη απόφαση για άρση του πλαφόν.
Ωστόσο θέλω να δηλώσουμε και πάλι, ότι δεν θα διστάσουμε να επιμείνουμε για όσο καιρό χρειαστεί εφ’ όσον διαπιστώσουμε ότι δεν πραγματοποιούνται οι αναγκαίες προσαρμογές που επιβάλουν οι σημερινές οικονομικές συνθήκες και το δημόσιο συμφέρον, να συνεχίσουμε αυτή την πολιτική, αυτή την πρακτική, να επιβάλουμε αποφάσεις που καταπολεμούν την κερδοσκοπία και προστατεύουν τους Έλληνες πολίτες που δοκιμάζονται. Σας ευχαριστούμε.
Δημοσιογράφος: Αφ’ ενός επειδή το πρόβλημα των καυσίμων έχει να κάνει σε ένα μεγάλο βαθμό με τη φορολογία, με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, βέβαια έχει να κάνει και με τις διεθνείς τιμές, υπάρχει κάποια εξήγηση ή κάποια πρόταση από εσάς προς το Υπουργείο Οικονομικών να χαμηλώσει ο ειδικός φόρος κατανάλωσης για κάποιο διάστημα ή αν όχι στη βενζίνη, να το κάνετε αυτό στο πετρέλαιο κίνησης για αναπτυξιακούς λόγους, έτσι ώστε να τονωθεί η επιχειρηματικότητα; Ένα αυτό.
Και ένα δεύτερο, επί χρόνια επίσης η Επιτροπή Ανταγωνισμού με διάφορες ειδικές έρευνες που έκανε που της είχαν ανατεθεί από Υπουργούς είχε εντοπίσει τα προβλήματα που υπάρχουν στην αγορά. Φερ’ ειπείν έλεγε, ότι πρέπει να γίνει ένας .. φορέας διαχείρισης αποθεμάτων καυσίμων. Έλεγε για παράδειγμα ότι πρέπει να πουλάνε και τα σούπερ μάρκετ για να φύγουν τα εμπόδια βενζίνη.
Στο Υπουργείο Μεταφορών ξέρω εγώ γίνει μια προσπάθεια, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί ως προς αυτό. Σκοπεύετε να αναλάβετε μια πρωτοβουλία ώστε αυτά τα μέτρα να συνεννοηθείτε με τους αρμόδιους Υπουργούς και να υλοποιηθούν κάποια στιγμή; Ευχαριστώ.
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Σε ότι αφορά το πρώτο ερώτημα, δεν έχει τεθεί τέτοιο ζήτημα. Σε ότι αφορά το δεύτερο ερώτημα είμαστε στη φάση επεξεργασίας όλων των προτάσεων που έχει κάνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Εγώ την είδα και την μελέτησα την απόφαση της Επιτροπής. Έχει ορισμένες χρήσιμες υποδείξεις και προχωράμε μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία προκειμένου να ανοίξουμε αυτά τα θέματα.
Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, έχετε να κάνετε και κάποια παρόμοια ρύθμιση με τα πρατήρια των κλειστών εθνικών δρόμων; Δηλαδή για παράδειγμα, εγώ να σας φέρω ένα παράδειγμα έξω από τη Λαμία πριν από το Πάσχα που ανέβαινα από εκεί είδα τιμές πολύ υψηλές. Το ίδιο μας λένε και στην Εθνική Οδό στη μεριά προς Θεσσαλονίκη. Το έχετε δει εκεί το θέμα τι μπορεί να γίνει;
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Έχετε δίκιο, είναι απαράδεκτα υψηλές οι τιμές. Πολύ σύντομα θα έχουμε ρύθμιση αυτού του θέματος. Δεν θέλω να πω τίποτε άλλο επί του παρόντος, πολύ σύντομα θα σας κάνουμε ανακοινώσεις.
Δημοσιογράφος: Υπουργέ, εκτός από τις τιμές, το πρόβλημα υπάρχει τα οκτάνια. Όσοι βάζουμε βενζίνη έχουν καταλάβει ότι πριν ένα «Α» χρονικό διάστημα με την ίδια τιμή που βάζαμε σε πολύ λιγότερο χρονικό διάστημα καίγεται η βενζίνη και πρέπει να ξαναβάλουμε, έχουν μειώσει τα οκτάνια. Μόνο η ΕΚΟ και το λέω πολύ συγκεκριμένα τώρα με την καινούργια βενζίνη που έβγαλε μπορεί και λες, ότι ναι μεν έχω πληρώσει περισσότερα, αλλά κάνω περισσότερα χιλιόμετρα. Ειδικά η Sell και η BP με το που βάζεις 30,00 € και 40,00 € εξαφανίζεται μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Το κάνω σαν επισήμανση να γίνει και …
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Ναι, αυτό είναι ένα ζήτημα τεχνικό που αφορά το ΚΕΔΑΚ, αφορά το Υπουργείο Ενέργειας και δεν μπορώ να απαντήσω αυτή τη στιγμή στο ερώτημα αυτό.
Δημοσιογράφος: Όσον αφορά τα ΚΕΔΑΚ στη Βουλή έγινε μια συζήτηση, μάλιστα ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας ο κ. Μουσουρούλης σας κατηγόρησε ότι δεν έχετε δημοσιοποιήσει, μάλλον ότι δεν έχουν γίνει οι έλεγχοι και δεν έχουν δημοσιοποιηθεί ονόματα παραβατών όσον αφορά τον ποιοτικό έλεγχο των καυσίμων και τις μετρήσεις εκτός από τις δύο περιπτώσεις με τους πρατηριούχους που πιάστηκαν από το μηχανάκι. Τι έχετε να πείτε;
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Είναι άλλο θέμα το ζήτημα της κλοπής και είναι άλλο ζήτημα το τεχνικό, που έχει σχέση με την ποιότητα της βενζίνης. Αυτό δεν μπορώ να το απαντήσω γιατί δεν αφορά εμένα, δεν αφορά το Υπουργείο μας αυτό, πρέπει να απευθυνθείτε στο Υπουργείο Ενέργειας.
Σε ότι αφορά το ζήτημα της κλοπής, υπάρχει μια μεγάλη και έντονη προετοιμασία και νομίζω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα και στο διωκτικό επίπεδο και στο επίπεδο της σύλληψης όλων αυτών οι οποίοι επιχειρούν και πολλές φορές κατορθώνουν και κλέβουν βενζίνη σε βάρος των καταναλωτών.
Εξάλλου, όπως ξέρετε, εμείς φέραμε και μία ρύθμιση προσφάτως η οποία είναι νόμος του κράτους. Αυξήσαμε σημαντικά τις ποινές και τα πρόστιμα σ’ αυτούς που συστηματικά κλέβουν τους καταναλωτές.
Δημοσιογράφος: Αναφερθήκατε νωρίτερα συγκεκριμένα στις περιοχές αυτές στις οποίες θα επιβάλετε και πλαφόν, είναι ακατανόητες αυτές οι στάσεις και ανεξήγητες, πέραν από την επιβολή πλαφόν θα ληφθούν και άλλα μέτρα εναντίον εταιρειών ή πρατηριούχων ειδικά στις περιοχές αυτές ή θα υπάρξει εκεί παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πέραν αυτές που γνωρίζουμε για την περιοχή της Κρήτης;
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Επαναλαμβάνω και πάλι, είναι η έσχατη λύση η επιβολή πλαφόν. Συνεπώς θα το εφαρμόσουμε όπου χρειαστεί, ακόμα, επαναλαμβάνω, και σε μεμονωμένους πρατηριούχους αν χρειαστεί, προκειμένου να διαφυλάξουμε και να προστατεύσουμε το εισόδημα και το συμφέρον των καταναλωτών.
Δημοσιογράφος: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Προσδιορίζεται με βάση το μέσο περιθώριο κέρδους που καθορίζεται και διαμορφώνεται εδώ στην Αττική και στη συνέχεια προτίθενται μια σειρά από κόστη τα οποία έχουν να κάνουν με κόστη μεταφορικά και άλλα κοστολόγια τα οποία επιβαρύνουν το προϊόν μέχρις ότου οδηγηθούμε στη διαμόρφωση μιας τιμής η οποία είναι λογική με βάση το μέσο περιθώριο κέρδους που διαμορφώνεται σε όλη τη χώρα.
Δημοσιογράφος: Η τιμή πως θα διαμορφωθεί …
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Με βάσει τις καταστάσεις που θα πάρετε.
Δημοσιογράφος: Για να συμπληρώσω την ερώτηση του συναδέλφου, εσείς τι θεωρείτε, σε ποιο σημείο θεωρείτε ότι πρέπει να είναι οι τιμές έτσι ώστε να λήξει το πλαφόν ή κάποια στιγμή να το λήξετε αν συμμορφωθούν οι πρατηριούχοι και όλες οι αλυσίδες στην εμπορία και στη διακίνηση …
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Νομίζω ότι θα πρέπει να συνεχιστούν οι αναλύσεις και η έρευνα σε βάθος έτσι ώστε να δούμε όλες τις πάγιες συμπεριφορές τον τελευταίο καιρό που καθόρισαν αυτή την απαράδεκτη και κερδοσκοπική συμπεριφορά, έτσι ώστε να μην επαναληφθεί ποτέ.
Άρα θα μείνει η ανώτερη τιμή όσο καιρό χρειαστεί προκειμένου εν τέλει να μην επαναληφθεί ποτέ το φαινόμενο αυτό το οποίο βλέπουμε τους Νομούς τους οποίους αναφέραμε.
Δημοσιογράφος: Να ρωτήσω κάτι άλλο. Στο παρελθόν είχε διαπιστωθεί σε κάποιες περιπτώσεις όταν επιβάλετο πλαφόν ένας σημαντικός αριθμός πρατηρίων να πηγαίνουν να κολλάνε στην ανώτατη τιμή. Δηλαδή κι ακόμα κι αυτά που ήταν φτηνότερα να πηγαίνουν να κολλάνε εκεί πέρα. Αυτό, έχετε βρει κάποιο τρόπο ο οποίος μπορεί να αντιμετωπιστεί, γιατί ουσιαστικά οδηγείται σε ένα καπέλο έτσι …
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Όχι βέβαια, είναι εντελώς άδικο αυτό που λέτε, αδικεί δηλαδή αυτό που θέλετε να πείτε, με την έννοια εδώ μιλάμε ότι υπάρχουν διαφορές της τάξεως των 16 λεπτών για παράδειγμα στη Χίο ή στην Κεφαλονιά.
Άρα, λοιπόν, κάθε άλλο παρά οδηγούμαστε σε εναρμονισμένες πρακτικές και κάθε άλλο παρά οδηγούμαστε ενδεχομένως σε τιμές ανώτατες υψηλές, κάθε άλλο. Οι τιμές είναι πολύ χαμηλές, αλλά κινούνται στο πλαίσιο της διαμόρφωσης εκείνων των τιμών που έπρεπε λογικά να υπάρχουν και χωρίς το πλαφόν.
Δημοσιογράφος: Μα δεν υπάρχει κατώτατη τιμή κάτω από 1,80 € τώρα, δεν υπάρχει κατώτατη τιμή.
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Υπάρχουν πάρα πολλές, αν ψάξτε υπάρχουν πάρα πολλές.
Δημοσιογράφος: Στην Αθήνα;
Δημοσιογράφος: Είναι πάρα πολλές είναι 1,69 €.
Δημοσιογράφος: Όταν υπάρχει ανώτατη τιμή η οποία είναι ας πούμε 1,80 €, αυτός που μέχρι χθες αν πούλαγε 1,78 € γιατί να το πάει στο 1,80 €; Προφανώς …
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Μα τι λέτε τώρα; Αυτό που λέτε, είναι έξω και πέρα από την πραγματικότητα για τον εξής λόγο: οι περιοχές στις οποίες επιβάλλεται το πλαφόν έχουν πολύ υψηλές τιμές. Δεν έχει σχέση με αυτό που λέτε. Δεν αναφέρομαι σε όλη τη χώρα, αναφερόμαστε σε συγκεκριμένες περιοχές, όπου οι τιμές ήταν πάρα πολύ υψηλές. Άρα δεν έχει νόημα αυτό που λέτε.
Δημοσιογράφος: Ποιοι είναι οι λόγοι που σας οδήγησαν για μια ακόμη φορά σε αυτή την έσχατη λύση του πλαφόν, που έχουμε δει ότι δεν αποδίδει και ξανά ερχόμαστε στις ίδιες περιοχές να βάλουμε πλαφόν ξανά και ξανά ανά εποχές. Ποιος είναι ο λόγος που επί όλο αυτό το διάστημα που είστε Υπουργός δεν έχετε καταφέρει να βρείτε τα υπόλοιπα μέτρα που πρέπει να γίνουν άμεσα. Και ακόμη μας λέτε ότι σε λίγο καιρό θα ανακοινώσετε.
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Μα δεν ακούσατε τι είπα.
Δημοσιογράφος: Ναι, ήρθα λίγο αργά.
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Είπα λοιπόν ότι έχουμε μελετήσει την αγορά τους τελευταίους μήνες πολύ βαθιά και πολύ αναλυτικά. Και λέω ότι διαπιστώσαμε ότι σε ένα μεγάλο μέρος της χώρας λειτουργεί άψογα ο ανταγωνισμός και έχουν μειωθεί τα περιθώρια κέρδους, άρα η πολιτική μας είναι επιτυχημένη.
Αλλά υπάρχει το θέμα των φόρων που έχει διαμορφώσει πολύ υψηλές τιμές στη χώρα. Εγώ αναφέρομαι καθαρά στο θέμα του ανταγωνισμού και της διαμόρφωσης τιμών. Υπάρχουν όμως ορισμένες περιοχές της χώρας όπου όλο αυτό το χρονικό διάστημα διαμορφώθηκαν πρακτικές και συμπεριφορές από διάφορους κρίκους της αλυσίδας. Είναι οι ίδιες περιοχές αυτές οι συγκεκριμένες περιοχές οι οποίες πλέον φαίνεται ότι δεν είναι διατεθειμένες να αποδεχτούν αυτή την πολιτική του ανταγωνισμού και του περιορισμού των περιθωρίων κέρδους.
Σε αυτές τις περιοχές επιβάλλεται η συγκεκριμένη ποινή, η οποία θα λύσει το πρόβλημα οριστικά και τελεσίδικα με την έννοια ότι δεν πρόκειται ποτέ να αρθεί επαναλαμβάνω η ανώτατη τιμή και το πλαφόν, εάν δεν συμμορφωθούν και αν δεν υπάρξουν ρητές διαβεβαιώσεις και ρητές διασφαλίσεις ότι από εδώ και πέρα δεν θα επαναληφθεί ποτέ αυτή η συμπεριφορά.
Δημοσιογράφος: Θα παρέμβει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενδεχομένως σε περιπτώσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού;
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης: Έχει παρέμβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού κι ελπίζω σύντομα σε δυο τρεις περιπτώσεις πολύ κρίσιμες να έχουμε αποτελέσματα και από εκείνη την πλευρά.