ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ
ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ

ΤΕΛΟΣ ΕΔΩ ΜΟΝΟ ΑΡΧΕΙΟ

ΝΕΟ ΣΑΙΤ

Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Ερωτήσεις – Απαντήσεις για την επιβολή ανώτατης τιμής (πλαφόν) στα καύσιμα


Ερωτήσεις – Απαντήσεις
για την επιβολή ανώτατης τιμής (πλαφόν) στα καύσιμα


Γιατί η κυβέρνηση αποφάσισε να επιβάλει πλαφόν στις τιμές των καυσίμων;

Το τελευταίο διάστημα, ύστερα από εκτεταμένους και επίμονους ελέγχους των υπηρεσιών του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, διαπιστώθηκαν αδικαιολόγητα υψηλές τιμές σε αρκετές περιοχές της χώρας. Η τιμή της αμόλυβδης παρουσιάζει συνεχή αυξητική πορεία  και διαμορφώνεται έως και 18 λεπτά πάνω από τη μέση τιμή, ενώ η απόκλιση του φθηνότερου από το ακριβότερο πρατήριο στη χώρα πλησιάζει τα 30 λεπτά το λίτρο, ποσό που δεν δικαιολογείται από τα μεταφορικά ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κόστους. Η μέγιστη τιμή σήμερα είναι 1,893 ευρώ (Κυκλάδες) και η ελάχιστη 1,624 (Μαγνησία).

Τι άλλαξε το τελευταίο δεκαήμερο σε ότι αφορά τις τιμές των καυσίμων, σε σύγκριση με ότι συνέβαινε στην αγορά κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα;


Η κατάσταση, εξαιτίας και της ανόδου των διεθνών τιμών, έχει επιδεινωθεί. Είναι ενδεικτικό ότι περιοχές με χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ (16% αντί 23% στις υπόλοιπη χώρα), όπως η Χίος και η Λέσβος παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αποκλίσεις τιμών, γεγονός που υποδηλώνει ότι ορισμένοι καρπώνονται τις υψηλές τιμές. Άλλωστε, ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε προ των εορτών του Πάσχα, είχε προειδοποιήσει τους παράγοντες της αγοράς καυσίμων ότι θα επιβληθεί ανώτατη τιμή πώλησης στα καύσιμα εάν συνεχιστούν οι αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
  
Τι μπορεί να περιμένει ο Έλληνας καταναλωτής από την επιβολή του πλαφόν και γιατί το συγκεκριμένο μέτρο αυτή τη φορά θα είναι αποτελεσματικό;

Η επιβολή πλαφόν έχει διττή σημασία: αφενός προστατεύει το εισόδημα των πολιτών και αφετέρου καθιστά σαφές ότι απέναντι σε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις, η απάντηση της κυβέρνησης είναι καίρια και αποφασιστική. Το προσωρινό μέτρο επιβολής ανώτατων τιμών στα καύσιμα, είναι δίκαιο και αποτελεσματικό, διότι για πρώτη φορά ο έλεγχος δεν περιορίζεται στη λιανική πώληση (πρατήρια), αλλά επεκτείνεται και στις εταιρείες εμπορίας, οι οποίες έχει εντοπιστεί ότι ενισχύουν και τα δικά τους περιθώρια κέρδους.

Γιατί δεν επιβάλλεται πλαφόν και στις τιμές πώλησης των διυλιστηρίων;

Τα υψηλά περιθώρια κέρδους στη χονδρική και λιανική πώληση σε συγκεκριμένες περιοχές δεν εξαρτώνται, σύμφωνα με την ανάλυση της ΡΑΕ και του ΥΠΑΑΝ, από την αρχική τιμή εκκίνησης των διυλιστηρίων που αφορούν όλη την επικράτεια. Με βάση τα στοιχεία που αποστέλλουν οι ίδιες οι εταιρείες στις εποπτικές αρχές των υπουργείων Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και ΠΕΚΑ, το πρόβλημα εντοπίζεται στους δύο κρίκους διαμόρφωσης των τιμών, δηλαδή, στην εμπορία και λιανική πώληση των καυσίμων.

Γιατί η κυβέρνηση δεν εξετάζει το ενδεχόμενο να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα, ιδιαίτερα σε περιόδους που σημειώνονται αναταραχές στη διεθνή αγορά των καυσίμων;

Η ασκούμενη οικονομική πολιτική, η οποία περιλαμβάνει και την αύξηση των ειδικών φόρων, αποσκοπεί στην ενίσχυση των εσόδων του κράτους και την έξοδο της χώρας από την κρίση. Τα συγκεκριμένα έσοδα μάλιστα, έχουν περιληφθεί τόσο στον προϋπολογισμό του 2011, όσο και στις ανάγκες που υπαγορεύονται από το μνημόνιο που έχει υπογράψει η χώρα με του πιστωτές της. Συνεπώς, είναι διαφορετικό θέμα η επίτευξη των στόχων του προϋπολογισμού και διαφορετικό η προσπάθεια ορισμένων να εκμεταλλευτούν τις διεθνείς ανατιμήσεις για να πετύχουν μεγαλύτερο όφελος, σε βάρος των καταναλωτών.

Πίνακας – Γράφημα 1

Ανώτατες τιμές καταναλωτή και χονδρικής στους 13 νομούς και διαφορά από μέγιστη τιμή στις 2/5/2011


ΝΟΜΟΣ
Ανώτατη Τιμή Χονδρικής
Ανώτατη Τιμή Καταναλωτή
Μέγιστη Τιμή 2/5/2011

Όφελος για τον Καταναλωτή
ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ

1,724
1,893
16,9 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ

1,769
1,890
12,1 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

1,765
1,860
9,5 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΛΕΣΒΟΥ

1,722
1,850
12,8 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

1,736
1,832
9,6 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΕΒΡΟΥ

1,744
1,826
8,2 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ

1,745
1,790
5,5 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΦΩΚΙΔΟΣ

1,735
1,780
5,5 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
1,654
1,724
1,860
13,6 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
1,718
1,788
1,869
8,1 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΡΕΘΥΜΝΗΣ
1,704
1,774
1,859
8,6 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΣΑΜΟΥ
1,664
1,734
1,870
13,6 c/lt
ΝΟΜΟΣ ΧΙΟΥ
1,669
1,739
1,820
8,1 c/lt




Πίνακας 2
Αποκλίσεις τιμών και περιθωρίων κέρδους σε χονδρική και λιανική στους 13 νομούς


Υψηλές τιμές λιανικής
Αυξημένα Περιθώρια στη Λιανική
Αυξημένα Περιθώρια στη Χονδρική
NOMOΣ
Απόκλιση Μέσης Λιανικής Νομού-Μέση Λιανική Αττικής (c/lt)

Απόκλιση Μέσης Λιανικής Νομού - Μέση Χονδρική Νομού (c/lt)
Απόκλιση Μέσης Χονδρικής Νομού από τη Μέση Χονδρική Αττικής χωρίς το Κόστος Διανομής (c/lt)
ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ
+16,1
12,7

ΛΑΣΙΘΙΟΥ
+12,2
8,3
2,6
ΡΕΘΥΜΝΟΥ
+11,6
8,5
3,3
ΣΑΜΟΥ
(ΦΠΑ 16%)
+10,6
12,3
2,5
ΚΕΡΚΥΡΑΣ
+10,3
7,7

ΧΙΟΥ
(ΦΠΑ 16%)
+10,0
9,0
5,7
ΚΥΚΛΑΔΩΝ
(ΦΠΑ 16%)
+9,7
13,2

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ (ΦΠΑ 16%)
+7,8
10,5
2,5
ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ
+6,9
8,7

ΛΕΣΒΟΥ
(ΦΠΑ 16%)
+5,6
10,4

ΕΒΡΟΥ
+5,4
7,4

ΦΩΚΙΔΑΣ
+5,4
7,2

ΓΡΕΒΕΝΩΝ
+5,0
8,2

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ