Σοφία Αράβου-Παπαδάτου Εντεταλμένη καθηγήτρια ΤΕΙ Ιονίων Νήσων στο Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας Μέλος Κ.Π.Ε Δημοκρατικής Αριστεράς- Τομέας Παιδείας |
Η συνάντηση της επιτροπής προσωπικοτήτων από την Κεφαλονιά και τα Ιόνια με την κ. Υπουργό Παιδείας την Παρασκευή 20/5, φαίνεται ότι μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ σημαντικό βήμα για το θέμα που έχει δημιουργηθεί με τα ΤΕΙ Ιονίων Νήσων. Η κατάργηση εισακτέων σε δύο τμήματα της Κεφαλονιάς και σε ένα Τμήμα της Λευκάδας (Δημοσίων Σχέσεων στο Ληξούρι, Βιολογικής Γεωργίας και Τεχνολογίας Τροφίμων στο Αργοστόλι, Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στη Λευκάδα), δημιουργεί κακό προηγούμενο που μπορεί να οδηγήσει στο κλείσιμο αυτών των Τμημάτων, χωρίς να αποκλείονται Μνημονιακές περικοπές για όλα τα Τμήματα του Ιδρύματος.
Πάντα όμως υπάρχει λύση εάν πραγματικά θέλουμε να επιλυθεί το ζήτημα.
Εάν η επιτροπή προσωπικοτήτων, που αποτελείται από τον βουλευτή Κεφαλονιάς Σ. Μοσχόπουλο, τον δήμαρχο Α. Παρίση, τον περιφερειάρχη Σ. Σπύρου, τον αντιπεριφερειάρχη Κεφαλονιάς Σ. Κουρή, τον παραιτηθέντα πρόεδρο του ΤΕΙ Ν. Μαραβέγια κ.α., εάν η επιτροπή, επαναλαμβάνουμε, απλά λάβει την απάντηση ότι τα Τμήματα δεν θα κλείσουν αφού τα υπόλοιπα έτη σπουδών εκτός των πρωτοετών, θα συνεχίσουν να λειτουργούν, τότε θα πρόκειται για αληθινή ήττα και συγκάλυψη της ουσίας. Θα πρόκειται για καθησυχαστική παράταση ενός «προαναγγελθέντος θανάτου». Η κ. Υπουργός σε πρόσφατη συνέντευξή της στον SKY περιέγραψε τον τρόπο επιβίωσης περιφερειακών ΤΕΙ και ΑΕΙ με δύο λέξεις. ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ και δημιουργία ΣΧΟΛΩΝ. Όσο για την απουσία χρηματοδότησης, προσλήψεων κλπ. που υποστήριξε, καλά είναι να αναθεωρήσει, γιατί δε συμβαδίζει με παράλληλες χρηματοδοτήσεις που έγιναν, όπως αναφέρθηκε στην ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή η Δημοκρατική Αριστερά , στις 16/5. Στη συνέχεια θα δούμε τι σημαίνουν όλα αυτά για το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Αυτό που πρέπει να εξασφαλιστεί από τη συνάντηση, είναι η δέσμευση της κ. Υπουργού για αναβάθμιση και ποιοτική βιωσιμότητα όλων των Τμημάτων, καθώς και για αυτοδυναμία του Ιδρύματος. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο λειτουργικές και ποιοτικές μεθοδεύσεις. Η μία έννοια είναι, όπως προαναφέρθηκε, η ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ συγγενών Τμημάτων. Η ελάχιστη συγχώνευση δύο Τμημάτων δημιουργεί ΣΧΟΛΗ, η οποία πλέον δεν μπορεί να καταργηθεί, εξασφαλίζοντας την βεβαιότητα τής ύπαρξής της. Παράδειγμα: Τα συγγενή Τμήματα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας στο Αργοστόλι και το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Ληξούρι, μπορούν να συγχωνευθούν σε μία Σχολή με νέα ονομασία και να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους. Οι Σχολές που θα προέλθουν από συγχωνεύσεις δεν καταργούνται. Με τον ίδιο τρόπο μπορούν να συγχωνευτούν ανά δύο, συγγενή Τμήματα και με αυτό τον τρόπο να διασωθούν (άλλο παράδειγμα: Βιολογική Γεωργία στην Κεφαλονιά και Οικολογία στη Ζάκυνθο κ.ο.κ).
Δεύτερη λειτουργική και ποιοτική έννοια-μεθόδευση, είναι η ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΙΑ του Ιδρύματος. Αυτό σημαίνει πρόσληψη Μόνιμου Διδακτικού Προσωπικού, το οποίο πλέον θα μπορεί να εκλέξει Διοικούσα Επιτροπή από τα νησιά και θα πάψει να είναι διορισμένη Αθηνοκεντρικά. Η μόνιμη ακαδημαϊκή κοινότητα θα δώσει ποιοτική αίγλη στο ΤΕΙ, που απαραίτητα χρειάζεται.
Μία άλλη λύση είναι η ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Αυτή όμως η συγχώνευση προαπαιτεί ένα δυνατό και πλήρες ΤΕΙ, που θα λειτουργεί με όλο το δυναμικό του.
Περιμένουμε τα αποτελέσματα της συνάντησης. Από αυτά που θα αποκομίσει η επιτροπή θα καταλάβουμε προς ποια ακριβώς κατεύθυνση βαδίζει το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων. Της πρόχειρης και αμφίβολης βιωσιμότητας, ή της δυναμικής και ποιοτικής αναβάθμισης; Στη σχετική συνέντευξη, η κ. Υπουργός Παιδείας, δήλωσε ότι περιμένει τους επόμενους μήνες(;) συνθετικές προτάσεις από τους ενδιαφερόμενους πρυτάνεις, προέδρους, τοπικές αρχές κλπ. Ας Ετοιμαζόμαστε!