Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Πέμπτη, 16 Ιουνίου 2011
·
Η διαδικασία εισαγωγής θα γίνει και φέτος μέσα από «δυο δρόμους». Ο πρώτος είναι μέσα από τις πανελλαδικές εξετάσεις του υπουργείου Παιδείας και ο δεύτερος μέσω αιτήσεων στις υπηρεσίες του ΥΘΥΝΑΛ αποφοίτων από Γενικά Λύκεια, Επαγγελματικά Λύκεια, Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια ΤΕΕ του Ενιαίου τριετούς κύκλου σπουδών Ναυτικού και Ναυτιλιακού Τομέα ή Β΄ κύκλου σπουδών ΤΕΕ των Τομέων: Οικονομίας και Διοίκησης, Μηχανολογικού, Ηλεκτρονικού, κ.λπ.
Η πρώτη προκήρυξη, που αφορά στις πανελλαδικές εξετάσεις του υπουργείου Παιδείας, δημοσιεύθηκε χθες και προβλέπει την εισαγωγή στις ΑΕΝ 811 σπουδαστών. Τις επόμενες ημέρες, αναμένεται και η προκήρυξη για την εισαγωγή επιπλέον 562 σπουδαστών, μέσω του ΥΘΥΝΑΛ. Συνολικά, προβλέπεται η εισαγωγή συνολικά 1.373 σπουδαστών.
Επισημαίνεται ότι, την προηγούμενη εκπαιδευτική χρονιά 2010 - 2011, είχαν εισέλθει στις ΑΕΝ 900 σπουδαστές και, την αμέσως προηγούμενη χρονιά, 1.336.
Ικανοποίηση πλοιοκτητών
Η αύξηση αναμένεται να γίνει δεκτή με ικανοποίηση από τους Ελληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι εκτιμούν ότι, για να καλύπτεται και ο αριθμός των αξιωματικών Ε.Ν. που συνταξιοδοτούνται (300 πλοίαρχοι και 250 μηχανικοί Α' τάξης), θα πρέπει να εισάγονται κατ' έτος στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού 1.130 ειδικότητας καταστρώματος και 870 ειδικότητας μηχανής, δηλαδή συνολικά 2.000 σπουδαστές. Πρόκειται για μεγέθη που καλύπτουν τις άμεσες ανάγκες για τα υπό ελληνική σημαία πλοία, χωρίς παράλληλα να δημιουργούνται συνθήκες υπερπροσφοράς.
Παράλληλα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, το προηγούμενο έτος, για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια, αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των νέων που θα ήθελαν να σπουδάσουν ως αξιωματικοί του Εμπορικού Ναυτικού, λόγω των δύσκολων συνθηκών στη στεριά. Την εκπαιδευτική χρονιά 2010 - 2011, κατατέθηκαν περισσότερες από 3.200 αιτήσεις για εισαγωγή στις ΑΕΝ, όταν τα παλαιότερα χρόνια ο αριθμός τους δεν ξεπερνούσε τις 2.000 αιτήσεις.
Η περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των Νεοελλήνων και η αύξηση της αβεβαιότητας σε ό,τι αφορά τις προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης στη στεριά, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε νέο ρεκόρ ενδιαφέροντος για το ναυτικό επάγγελμα τη φετινή χρονιά και, για το λόγο αυτό, το ΥΘΥΝΑΛ αποφάσισε να αυξήσει και πάλι τον αριθμό των εισακτέων.
Ωστόσο, προβλέπει μεγαλύτερο αριθμό σπουδαστών, μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, καθώς θεωρεί ότι έτσι αναβαθμίζονται οι σχολές. Ωστόσο, με τον τρόπο αυτόν, μπορεί να «κόβεται» ο δρόμος κάποιων νέων προς τη θάλασσα, οι οποίοι δεν ήταν κατ' ανάγκη «ο πιο καλός ο μαθητής» στην τάξη.
Τι υποστηρίζει η ΕΕΕ
Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ έχει ταχθεί υπέρ της ουσιαστικής αναβάθμισης του ναυτικού επαγγέλματος και της στροφής των νέων προς τη θάλασσα. Οπως επισημαίνει στην τελευταία έκθεσή της, η ΕΕΕ υπέβαλε στο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας μελέτη για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, την αναβάθμιση του διδακτικού προσωπικού και τη βελτίωση των υποδομών των Ναυτικών Ακαδημιών.
Η μελέτη προτείνει τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που αφορά στα πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας. Επικεντρώνεται στη διδακτέα ύλη, τη μετεκπαίδευση, τις μεταπτυχιακές σπουδές των καθηγητών και την εκπαίδευση των ναυτικών στα πλοία ελληνικής σημαίας και πλοιοκτησίας.
Επίσης, προτείνει τη διάθεση κεφαλαίων για τις υποδομές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και την εξομοίωση των διπλωμάτων των πλοιάρχων και των μηχανικών με τα πτυχία των πανεπιστημίων. Η μελέτη δίνει έμφαση στην ανάγκη επιτάχυνσης των αναγκαίων θεσμικών διαδικασιών, που θα ανοίξουν το δρόμο για την ανάπτυξη ενός δικτύου σύγχρονων ιδιωτικών ναυτιλιακών σχολών, οι οποίες θα δώσουν μια επιπλέον ώθηση, ποσοτική και ποιοτική, στη ναυτική εκπαίδευση. Πρόταση σύμφωνη με την πρόσφατη τάση του ελληνικού κράτους προς ενεργοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Η ΕΕΕ έχει, επίσης, πρωτοστατήσει, τα τελευταία χρόνια, στην εκστρατεία προώθησης του ναυτικού επαγγέλματος μέσω του Διαδικτύου, του τύπου και της τηλεόρασης, με πολύ θετικά αποτελέσματα.
Τέλος, όπως τονίζει, παγκοσμίως η ναυτιλία εμφανίζει σημαντική έλλειψη ναυτικών και, ειδικότερα, αξιωματικών και είναι αναγκαία μία στροφή των νέων προς τη θάλασσα, όπου υπάρχει έδαφος για μία πολύ ικανοποιητική επαγγελματική σταδιοδρομία. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, ο παγκόσμιος στόλος θα χρειασθεί περίπου 42.700 νέους αξιωματικούς έως το 2013.
Προκήρυξη
Οπως αναφέρεται στην προκήρυξη του ΥΘΥΝΑΛ, μέσω της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας, θα εισέλθουν στις ΑΕΝ 711 σπουδαστές (418 πλοίαρχοι και 293 μηχανικοί).
Επιπλέον των ανωτέρω και σε ποσοστό 10%, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 380/76, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3454/2006 και τον Ν. 3667/2008, εισάγονται ως ειδική κατηγορία (πολύτεκνοι κ.λπ.) 71 Ελληνες σπουδαστές/στριες (42 πλοίαρχοι και 29 μηχανικοί).
Επιπλέον του αριθμού της ανωτέρω παρ. 1 και σε ποσοστό 3% σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 380/76, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3454/2006 και το Ν. 3667/2008, εισάγονται ως ειδική κατηγορία (τρίτεκνοι) 22 Ελληνες σπουδαστές/στριες (13 πλοίαρχοι και 9 μηχανικοί). Επιπλέον του αριθμού της ανωτέρω παρ. 1 και σε ποσοστό 1% ανά περίπτωση, εισάγονται 7 Ελληνες σπουδαστές/στριες (4 πλοίαρχοι και 3 μηχανικοί) απόφοιτοι Εσπερινών Λυκείων και ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α΄& B'.
Με βάση όλα τα παραπάνω, ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων σπουδαστών/στριών που θα εισαχθούν στις ΑΕΝ, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, διαμορφώνεται σε 811 (477 πλοίαρχοι και 334 μηχανικοί).
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr