ΟΜΙΛΙΑ ΣΠ. ΜΟΣΧΟΠΟΥΛΟΥ 25 ΟΚΤ. 2011
Σπυρίδων Μοσχόπουλος: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Άκουσα με μεγάλη προσοχή και με έκπληξη την αγόρευση του αγαπητού συναδέλφου, κ. Ντινόπουλου, που κατηγόρησε το ΠΑΣΟΚ για διορισμούς ξεχνώντας βέβαια ότι τους διορισμούς και το πελατειακό σύστημα την τελευταία πενταετία διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, τους είχαν αναγάγει σε επιστήμη. Ξεχνώντας ότι η παράταξη του ΠΑΣΟΚ ήταν αυτή που από το 1994 με το νόμο 2190 καθιέρωσε και θεσμοθέτησε τις αντικειμενικές προσλήψεις. Και τόσα άλλα.
Ας έρθουμε όμως στο νομοσχέδιο. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα και αφορά την «Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό», επιδιώκει και πιστεύω ότι απαντά με επιτυχία στη σύγχρονη εκπαιδευτική οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα. Αντιμετωπίζει τα σοβαρά και χρονίζοντα προβλήματα, προερχόμενα από την κακή χρήση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, τη σπατάλη, την αδιαφάνεια και την κακοδιοίκηση. Φιλοδοξεί δε να παρέμβει, να σχεδιάσει και να κατευθύνει με συγκεκριμένους τρόπους τις εξελίξεις στον τομέα αυτό.
Ήδη από τη δεκαετία του 1970, το νομικό πλαίσιο θέσπισε και οργάνωσε την ίδρυση και τη λειτουργία των αμιγώς ελληνικών σχολείων στο εξωτερικό, που μάλιστα δεν αναγνωριζόταν από τις χώρες υποδοχής. Το θεσμικό πλαίσιο αυτό συμπληρώθηκε τη δεκαετία του 1990 μετά από επιστημονικές κυρίως διαπιστώσεις με έμφαση στην προσφορά της ελληνικής εκπαίδευσης και παιδείας στα παιδιά των ελλήνων μεταναστών σε περιοχές που κάλυπταν γεωγραφικά όλες τις ηπείρους με τη σημαντική μεταξύ τους διαφορετικότητά, που αρκετές φορές δεν λαμβανόταν σοβαρά υπόψη.
Παρόλα αυτά η διαφύλαξη της γλώσσας και η διδασκαλία της στις γενιές που φοίτησαν στα σχολεία αυτά έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη και τη διάδοση του ελληνισμού της διασποράς και συνέβαλε στην σύσφιξη των σχέσεων με την πατρίδα.
Βέβαια, με το πέρασμα των ετών οι συνθήκες και οι συγκυρίες άλλαξαν. Η δυναμική του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου εξαντλήθηκε. Η δύσκολη οικονομική συγκυρία στην πατρίδα μας αλλά και παγκόσμια, η ύπαρξη Ελλήνων τέταρτης και πέμπτης γενιάς στο εξωτερικό, οι οποίοι πλέον είναι πολίτες των χωρών που διαμένουν μόνιμα και που έχουμε χρέος για πολλούς λόγους και ιδιαίτερα σήμερα να είμαστε στο πλευρό τους, η ανάγκη να γίνει η ελληνική παιδεία και ο πολιτισμός πόλος έλξης και για άλλες εθνικότητες, η ανάδειξη κατά την τελευταία δεκαετία πρωτοπόρων πολύγλωσσων εκπαιδευτικών μονάδων που ανήκουν στα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών όπως για παράδειγμα στις Η.Π.Α, στο Βερολίνο ή στα δίγλωσσα σχολεία της Αυστραλίας, η επιδίωξη πολλών ελληνικών κοινοτήτων να κινηθούν ανεξάρτητα από τις πρακτικές του ελληνικού κράτους με δικές τους πρωτοβουλίες και ενέργειες, οδηγούν την ελληνική πολιτεία να συντονιστεί με την νέα πραγματικότητα παγκοσμίως, να σχεδιάσει και να εκσυγχρονίσει την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό.
Βασική παράμετρος θεωρείται πλέον και η τεχνολογία με τη βοήθεια της οποίας δύνανται να αξιοποιηθούν καλύτερα οι ανθρώπινοι και οι οικονομικοί πόροι του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων καθώς και με τη σύσταση Ψηφιακής Πλατφόρμας εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο θα είναι προσβάσιμο από οποιονδήποτε και από οποιοδήποτε μήκος και πλάτος της γης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση της ελληνικής γλώσσας.
Με το παρόν νομοσχέδιο το Υπουργείο θα ενισχύει με εκπαιδευτικό δυναμικό και επιχορηγήσεις εκπαιδευτικές μονάδες, οι οποίες χορηγούν στους αποφοίτους τους αναγνωρισμένους τίτλους σπουδών από τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών μέσα στα οποία λειτουργούν.
Μέχρι σήμερα στα τμήματα ελληνικής γλώσσας χωρίς καν εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και σε εκείνα τα τμήματα τα οποία δεν είχαν καμία αναγνωσιμότητα υπηρετούσε το 38% των αποσπασμένων εκπαιδευτικών στο εξωτερικό χωρίς όμως να παράγεται κάποιο ουσιαστικό έργο.
Για πρώτη φορά οργανώνεται και λειτουργεί βάση δεδομένων, στην οποία καταγράφεται ο αριθμός των μαθητών, των εκπαιδευτικών, το ωράριο εργασίας τους, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, που προσφέρονται και πάσης φύσης έξοδα λειτουργίας για κάθε σχολική μονάδα και πανεπιστημιακή έδρα που ενισχύεται από το Υπουργείο ώστε να ελέγχονται με τον καλύτερο τρόπο και οι δύο πλευρές.
Με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου το Υπουργείο αποβλέπει στην ένταξη των ελληνικών σχολείων στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών στις οποίες ζουν οι έλληνες της διασποράς, στην ανάπτυξη του φιλελληνισμού, του ελληνικού πολιτισμού και της γλώσσας στο εξωτερικό αλλά και στην ενδυνάμωση των επιστημονικών και επαγγελματικών συνεργασιών των μεταναστών με την Ελλάδα.
Το νομοσχέδιο αυτό ουσιαστικά ανασυγκροτεί τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό, αξιολογεί την αποτελεσματικότητα κάθε εκπαιδευτικής μονάδας, αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, εξορθολογεί τους διαθέσιμους πόρους και προβάλλει την ελληνική εκπαίδευση σε πολύ-πολιτισμικό επίπεδο.
Το σχέδιο νόμου αποβλέπει στην ένταξη της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού μας στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών που δραστηριοποιούνται οι Έλληνες της διασποράς με διαφάνεια, αξιοκρατία και χρηστή διοίκηση, στην ενδυνάμωση της ταυτότητας του Έλληνα της διασποράς με στοιχεία ιστορικότητας και παράδοσης εξοπλίζοντάς τον ταυτόχρονα με εφόδια χρήσιμα για την ομαλή ένταξή του στις κοινωνίες που ζει, στην αξιοποίηση – ενδυνάμωση και ανάδειξη τοπικών και διεθνών συνεργασιών και δικτύων μάθησης στο πλαίσιο της ελληνικής διασποράς με ένα σύγχρονο μοντέλο κοινωνικής ανάπτυξης και παραγωγής της μάθησης που στηρίζεται στη συλλογική λειτουργία
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είμαι σίγουρος πως με τις ρυθμίσεις που επιφέρει αυτό το σχέδιο νόμου θα δημιουργηθεί σημαντική δεξαμενή καταξιωμένων Ελλήνων και φιλελλήνων, που μέσα από τις δραστηριότητές τους την καθημερινή ενασχόλησή τους και την καθοριστική συμμετοχή τους στις αποφάσεις των χωρών τους θα επιφέρουν σημαντικά οικονομικά και κυρίως Εθνικά οφέλη στην πατρίδα μας.
Τέλος θα ήθελα, υπουργέ, να δείτε θετικά την πρόταση μας, αρκετών βουλευτών του ΠΑΣΟΚ για τις μεταγραφές φοιτητών που πέτυχαν στις εισαγωγικές εξετάσεις σε σχολές άλλης πόλης από αυτή που φοιτούσε αδερφός ή αδερφή. Η σημερινή οικονομική συγκυρία επιβάλλει να γίνουν δεκτές αυτές οι μεταγραφές.
Σας ευχαριστώ.
Άκουσα με μεγάλη προσοχή και με έκπληξη την αγόρευση του αγαπητού συναδέλφου, κ. Ντινόπουλου, που κατηγόρησε το ΠΑΣΟΚ για διορισμούς ξεχνώντας βέβαια ότι τους διορισμούς και το πελατειακό σύστημα την τελευταία πενταετία διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, τους είχαν αναγάγει σε επιστήμη. Ξεχνώντας ότι η παράταξη του ΠΑΣΟΚ ήταν αυτή που από το 1994 με το νόμο 2190 καθιέρωσε και θεσμοθέτησε τις αντικειμενικές προσλήψεις. Και τόσα άλλα.
Ας έρθουμε όμως στο νομοσχέδιο. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα και αφορά την «Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό», επιδιώκει και πιστεύω ότι απαντά με επιτυχία στη σύγχρονη εκπαιδευτική οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα. Αντιμετωπίζει τα σοβαρά και χρονίζοντα προβλήματα, προερχόμενα από την κακή χρήση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, τη σπατάλη, την αδιαφάνεια και την κακοδιοίκηση. Φιλοδοξεί δε να παρέμβει, να σχεδιάσει και να κατευθύνει με συγκεκριμένους τρόπους τις εξελίξεις στον τομέα αυτό.
Ήδη από τη δεκαετία του 1970, το νομικό πλαίσιο θέσπισε και οργάνωσε την ίδρυση και τη λειτουργία των αμιγώς ελληνικών σχολείων στο εξωτερικό, που μάλιστα δεν αναγνωριζόταν από τις χώρες υποδοχής. Το θεσμικό πλαίσιο αυτό συμπληρώθηκε τη δεκαετία του 1990 μετά από επιστημονικές κυρίως διαπιστώσεις με έμφαση στην προσφορά της ελληνικής εκπαίδευσης και παιδείας στα παιδιά των ελλήνων μεταναστών σε περιοχές που κάλυπταν γεωγραφικά όλες τις ηπείρους με τη σημαντική μεταξύ τους διαφορετικότητά, που αρκετές φορές δεν λαμβανόταν σοβαρά υπόψη.
Παρόλα αυτά η διαφύλαξη της γλώσσας και η διδασκαλία της στις γενιές που φοίτησαν στα σχολεία αυτά έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη και τη διάδοση του ελληνισμού της διασποράς και συνέβαλε στην σύσφιξη των σχέσεων με την πατρίδα.
Βέβαια, με το πέρασμα των ετών οι συνθήκες και οι συγκυρίες άλλαξαν. Η δυναμική του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου εξαντλήθηκε. Η δύσκολη οικονομική συγκυρία στην πατρίδα μας αλλά και παγκόσμια, η ύπαρξη Ελλήνων τέταρτης και πέμπτης γενιάς στο εξωτερικό, οι οποίοι πλέον είναι πολίτες των χωρών που διαμένουν μόνιμα και που έχουμε χρέος για πολλούς λόγους και ιδιαίτερα σήμερα να είμαστε στο πλευρό τους, η ανάγκη να γίνει η ελληνική παιδεία και ο πολιτισμός πόλος έλξης και για άλλες εθνικότητες, η ανάδειξη κατά την τελευταία δεκαετία πρωτοπόρων πολύγλωσσων εκπαιδευτικών μονάδων που ανήκουν στα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών όπως για παράδειγμα στις Η.Π.Α, στο Βερολίνο ή στα δίγλωσσα σχολεία της Αυστραλίας, η επιδίωξη πολλών ελληνικών κοινοτήτων να κινηθούν ανεξάρτητα από τις πρακτικές του ελληνικού κράτους με δικές τους πρωτοβουλίες και ενέργειες, οδηγούν την ελληνική πολιτεία να συντονιστεί με την νέα πραγματικότητα παγκοσμίως, να σχεδιάσει και να εκσυγχρονίσει την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό.
Βασική παράμετρος θεωρείται πλέον και η τεχνολογία με τη βοήθεια της οποίας δύνανται να αξιοποιηθούν καλύτερα οι ανθρώπινοι και οι οικονομικοί πόροι του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων καθώς και με τη σύσταση Ψηφιακής Πλατφόρμας εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο θα είναι προσβάσιμο από οποιονδήποτε και από οποιοδήποτε μήκος και πλάτος της γης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση της ελληνικής γλώσσας.
Με το παρόν νομοσχέδιο το Υπουργείο θα ενισχύει με εκπαιδευτικό δυναμικό και επιχορηγήσεις εκπαιδευτικές μονάδες, οι οποίες χορηγούν στους αποφοίτους τους αναγνωρισμένους τίτλους σπουδών από τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών μέσα στα οποία λειτουργούν.
Μέχρι σήμερα στα τμήματα ελληνικής γλώσσας χωρίς καν εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και σε εκείνα τα τμήματα τα οποία δεν είχαν καμία αναγνωσιμότητα υπηρετούσε το 38% των αποσπασμένων εκπαιδευτικών στο εξωτερικό χωρίς όμως να παράγεται κάποιο ουσιαστικό έργο.
Για πρώτη φορά οργανώνεται και λειτουργεί βάση δεδομένων, στην οποία καταγράφεται ο αριθμός των μαθητών, των εκπαιδευτικών, το ωράριο εργασίας τους, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, που προσφέρονται και πάσης φύσης έξοδα λειτουργίας για κάθε σχολική μονάδα και πανεπιστημιακή έδρα που ενισχύεται από το Υπουργείο ώστε να ελέγχονται με τον καλύτερο τρόπο και οι δύο πλευρές.
Με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου το Υπουργείο αποβλέπει στην ένταξη των ελληνικών σχολείων στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών στις οποίες ζουν οι έλληνες της διασποράς, στην ανάπτυξη του φιλελληνισμού, του ελληνικού πολιτισμού και της γλώσσας στο εξωτερικό αλλά και στην ενδυνάμωση των επιστημονικών και επαγγελματικών συνεργασιών των μεταναστών με την Ελλάδα.
Το νομοσχέδιο αυτό ουσιαστικά ανασυγκροτεί τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό, αξιολογεί την αποτελεσματικότητα κάθε εκπαιδευτικής μονάδας, αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, εξορθολογεί τους διαθέσιμους πόρους και προβάλλει την ελληνική εκπαίδευση σε πολύ-πολιτισμικό επίπεδο.
Το σχέδιο νόμου αποβλέπει στην ένταξη της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού μας στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών που δραστηριοποιούνται οι Έλληνες της διασποράς με διαφάνεια, αξιοκρατία και χρηστή διοίκηση, στην ενδυνάμωση της ταυτότητας του Έλληνα της διασποράς με στοιχεία ιστορικότητας και παράδοσης εξοπλίζοντάς τον ταυτόχρονα με εφόδια χρήσιμα για την ομαλή ένταξή του στις κοινωνίες που ζει, στην αξιοποίηση – ενδυνάμωση και ανάδειξη τοπικών και διεθνών συνεργασιών και δικτύων μάθησης στο πλαίσιο της ελληνικής διασποράς με ένα σύγχρονο μοντέλο κοινωνικής ανάπτυξης και παραγωγής της μάθησης που στηρίζεται στη συλλογική λειτουργία
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είμαι σίγουρος πως με τις ρυθμίσεις που επιφέρει αυτό το σχέδιο νόμου θα δημιουργηθεί σημαντική δεξαμενή καταξιωμένων Ελλήνων και φιλελλήνων, που μέσα από τις δραστηριότητές τους την καθημερινή ενασχόλησή τους και την καθοριστική συμμετοχή τους στις αποφάσεις των χωρών τους θα επιφέρουν σημαντικά οικονομικά και κυρίως Εθνικά οφέλη στην πατρίδα μας.
Τέλος θα ήθελα, υπουργέ, να δείτε θετικά την πρόταση μας, αρκετών βουλευτών του ΠΑΣΟΚ για τις μεταγραφές φοιτητών που πέτυχαν στις εισαγωγικές εξετάσεις σε σχολές άλλης πόλης από αυτή που φοιτούσε αδερφός ή αδερφή. Η σημερινή οικονομική συγκυρία επιβάλλει να γίνουν δεκτές αυτές οι μεταγραφές.
Σας ευχαριστώ.