Οι λιμενικές υποδομές, ο προγραμματισμός των αφίξεων των κρουζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια, τα λιμενικά τέλη, η ασφάλεια των λιμανιών, αλλά και η προβλεπόμενη από το κράτος σύμβαση μετά την άρση του καμποτάζ, που πρέπει να υπογράφουν οι ξένες εταιρείες, θα είναι τα βασικά θέματα που θα τεθούν σήμερα από το προεδρείο του νέου φορέα, που εκπροσωπεί εταιρείες κρουαζιέρας, στον πρόεδρο και σε στελέχη του ΟΛΠ.
Σε μια προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων σε σημαντικά προβλήματα, τα οποία «κρατούν» τους μεγάλους της κρουαζιέρας εκτός Ελλάδας, η Ενωση Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, που ιδρύθηκε στις αρχές Οκτωβρίου, μετά τη διάσπαση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), αναμένεται να έχει σήμερα το μεσημέρι την πρώτη της επίσημη επαφή με τον πρόεδρο του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτη και στελέχη του Οργανισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο θέμα που θα τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων θα είναι αυτό του προγραμματισμού του κατάπλου των κρουζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια.
Στην Ελλάδα δεν ισχύει το σύστημα που εφαρμόζεται σε όλες τις άλλες χώρες, που η εταιρεία γνωρίζει εκ των προτέρων ποια ακριβώς ώρα και σε ποια ακριβώς θέση θα καταπλεύσει στο λιμάνι το πλοίο της. Στα ελληνικά λιμάνια εξυπηρετείται σήμερα όποιο πλοίο φτάσει πρώτο, χωρίς κανέναν προγραμματισμό, με αποτέλεσμα κάποιες συγκεκριμένες ημέρες να επικρατεί το αδιαχώρητο και να ταλαιπωρούνται απίστευτα οι επιβάτες.
Ενα δεύτερο θέμα που θα απασχολήσει και τις δύο πλευρές, εξίσου σοβαρό με το πρώτο, είναι αυτό των λιμενικών υποδομών, καθώς όπως είναι γνωστό τα περισσότερα λιμάνια της χώρας υστερούν κατά πολύ σε υποδομές. Αποτέλεσμα και σε αυτή την περίπτωση είναι η ταλαιπωρία των επιβατών, αφού π.χ. στο λιμάνι της Σαντορίνης οι επιβάτες αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια με λέμβους.
Σταθερά τέλη
Επίσης οι εκπρόσωποι της Ενωσης θα θέσουν στον Γ. Ανωμερίτη το θέμα των λιμενικών τελών. Οι εταιρείες επιθυμούν τα λιμενικά τέλη να παραμένουν σταθερά χωρίς ενδιάμεσες αλλαγές, καθώς θέλουν να γνωρίζουν εκ των προτέρων τις επιβαρύνσεις.
Και βεβαίως θα συζητήσουν το θέμα της προβλεπόμενης από το κράτος σύμβασης που μετά την άρση του καμποτάζ πρέπει να υπογράφουν για να πραγματοποιούν κρουαζιέρες με έναρξη και επιστροφή σε ελληνικό λιμάνι, πλοία με σημαίες τρίτων χωρών.
Μέχρι σήμερα καμία εταιρεία δεν έχει υπογράψει την προτεινόμενη σύμβαση, καθώς από την αρχή, δηλαδή αμέσως μετά την άρση του καμποτάζ, έχουν διαφωνήσει με την ύπαρξή της. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μ. Χρυσοχοΐδης, σε μια προσπάθεια προσέλκυσης ξένων κρουαζιερόπλοιων στη χώρα μας, σύμφωνα με πληροφορίες προτίθεται να καταργήσει την προβλεπόμενη σύμβαση, κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει με την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου για το θαλάσσιο τουρισμό.
«Ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας, πρέπει να τροποποιηθεί άμεσα ο ατελής νόμος της άρσης του καμποτάζ» δήλωσε στην «Ε» ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Μ. Λάμπρος και συμπλήρωσε πως πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια από τον κ. Χρυσοχοΐδη για την κατάργηση της σύμβασης.
papastat@enet.gr