ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ
ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ

ΤΕΛΟΣ ΕΔΩ ΜΟΝΟ ΑΡΧΕΙΟ

ΝΕΟ ΣΑΙΤ

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

3η Διάσκεψη των Προέδρων Επιτροπών Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ, ΕΠΑΑ και ΕΠΑΛ


 
Παρέμβαση Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων, Σπυρίδωνα Σπύρου
 
Στην 3η Διάσκεψη των Προέδρων Επιτροπών Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ, ΕΠΑΑ και ΕΠΑΛ, που έγινε στην Αθήνα στις 14 Δεκεμβρίου, συμμετείχε, ως μέλος της, ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Σπυρίδων Σπύρου.


   Στη Διάσκεψη των Προέδρων συμμετείχαν ο Υπουργός και ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, Μ. Χρυσοχοϊδης και Θ. Μωραίτης, ο Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, Γιοχάνες Χαν, ο επικεφαλής της ομάδας δράσης της ΕΕ για την Ελλάδα, Χορστ Ράιχενμπαχ, οι Περιφερειάρχες, Γενικοί και Ειδικοί Γραμματείς Υπουργείων, καθώς και κοινωνικοί και οικονομικοί εταίροι.

   Αντικείμενο της Διάσκεψης, σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη, ήταν η ενημέρωση για την πρόοδο υλοποίησης του ΕΣΠΑ 2007-2013 και οι ενέργειες επιτάχυνσης, η αναθεώρηση του προγράμματος και τα έργα προτεραιότητας του ΕΣΠΑ.
   Επιπλέον συζητήθηκε η πολιτική συνοχής για την προσεχή προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 και οι προτάσεις των νέων δημοσιονομικών προοπτικών και των κανονισμών.

Παρέμβαση Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων

   «Όπως επανειλημμένα έχω επισημάνει, το τρέχον ΕΣΠΑ σχεδιάστηκε από άλλους και σε χρόνο που το οικονομικό περιβάλλον ήταν εντελώς διαφορετικό από το σημερινό, ενώ απομένουν, μόλις, δυο χρόνια μέχρι την ολοκλήρωσή του», τόνισε ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, στην αρχή της τοποθέτησής του, μέσω της οποίας αναφέρθηκε – περιληπτικά – σε όλα εκείνα τα σημεία που προσδιορίζουν τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και σε εκείνα τα σημεία που πρέπει να προχωρήσουν για τη διευκόλυνση στην κατεύθυνση ολοκλήρωσης των έργων και απορρόφησης των κονδυλίων.

«Καυτά» σημεία στο ΕΣΠΑ
  
   «Το ΕΣΠΑ», είπε στη συνέχεια ο Περιφερειάρχης, «το παρακολουθώ από την έναρξη της θητείας μου, ουσιαστικά, όμως το παρέλαβα τους τελευταίους 5 μήνες, χρονικό διάστημα, κυρίως, προσαρμογής.
·       Μολονότι είμαι αισιόδοξος για την πορεία του Προγράμματος, οφείλω να πω ότι δεν είμαι ικανοποιημένος. Τρία έργα, σημαντικά, που αφορούν οδικούς άξονες σε Κέρκυρα και Ζάκυνθο, εμφάνισαν δυσκολίες, λόγω των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων, την αναβολή των δικαστηρίων κλπ.
·       Έργα, από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης που δεν ολοκληρώθηκαν, όπως ο προσήνεμος μόλος κρουαζιεροπλοίων στο λιμάνι της Κέρκυρας, χρειάζονται θετική στήριξη για να ολοκληρωθούν. Χαίρομαι, ιδιαίτερα που ο κ. Χαν ανακοίνωσε ότι θα διατεθούν 260 εκ. ευρώ για τα ανολοκλήρωτα έργα του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.
·       Τεχνική Βοήθεια: Απαραίτητη προϋπόθεση για να «τρέξει» το Πρόγραμμα με ρυθμούς αποτελεσματικότητας, είναι η Τεχνική Βοήθεια. Οι δήμοι και οι Τεχνικές τους Υπηρεσίες αδυνατούν, συχνά, να ωριμάσουν μεγάλα και σύνθετα έργα και οι πράξεις αυτές δεν μπορεί να γίνονται μέσω e-mails ή από απόσταση αλλά με άμεση και από κοντά Τεχνική Βοήθεια.
·       Η εφεδρεία αφαιρεί από τις υπηρεσίες έμπειρα στελέχη από βασικούς τομείς και γίνεται χωρίς ενημέρωση και προειδοποίηση, κάτι που δυσχεραίνει, ακόμη περισσότερο, το έργο της απορρόφησης και της ολοκλήρωσης έργων, που είναι και τα ζητούμενα. Υπάρχουν περιπτώσεις που ακόμη και διευθυντές ή προϊστάμενοι, που αποτελούν τον κορμό των υπηρεσιών να φεύγουν χωρίς άμεση αντικατάσταση με άλλα έμπειρα στελέχη.

Επισημάνσεις

·       Ενίσχυση Μ.Μ.Ε.: Διαφωνώ με τη χρηματοδότηση των Μ.Μ.Ε. μέσω των τραπεζών και με χρήματα από το ήδη μικρό περιφερειακό μας πρόγραμμα. Εάν οι οδηγίες είναι σαφείς και προδιαγραμμένες, ο στόχος θα επιτευχθεί αλλά η καταγραφή των αναγκών και οι προτεραιότητες αφορούν την Περιφέρεια, που βρίσκεται κοντά στους μικρομεσαίους, καθώς οι ανάγκες από περιοχή σε περιοχή είναι διαφορετικές.

·       Νησιωτική Περιφέρεια: Δεν μπορεί να μη διακρίνετε ότι η νησιωτική Περιφέρειά μας έχει δυσκολία στην εκτέλεση έργων με μεγάλη ταχύτητα, αλλά έχει ν’ αντιμετωπίσει πολλά και σύνθετα προβλήματα των μεγάλων και μικρών νησιών της. Αν μας αφαιρεθούν πόροι, οι πόροι αυτοί θα μας στερήσουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουμε τα έργα στα μικρά νησιά που είναι άκρως απαραίτητα.

·       Ευελιξία στο Πρόγραμμα: Μέσω της αναθεώρησης του ΕΣΠΑ απαιτείται να υπάρξει ευελιξία στο Πρόγραμμα, να μας δοθεί, δηλαδή, η δυνατότητα μεταφοράς πόρων από τον ένα άξονα στον άλλο, έτσι ώστε να κατασκευαστούν έργα ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.

·       Δευτερογενής Τομέας: θεωρώ ότι στα ζητήματα του δευτερογενούς Τομέα (Αγροτική Ανάπτυξη και Αλιεία) υπάρχει πλήρης εγκατάλειψη, καμία ενημέρωση, κανένα πρόγραμμα, καμία χρηματοδότηση, που να ενισχύει την αγροτική οικονομία.

·       Δομές Ψυχικής Υγείας: Στην Περιφέρειά μας λειτούργησε η πρώτη Δομή Ψυχικής Υγείας στη Χώρα. Από αυτή τη Δομή (Το Ψυχιατρικό Νοσοκομείο της Κέρκυρας) ξεκίνησε το Πρόγραμμα Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης, με επιτυχία και με στόχο την αποσυλοποίηση και την κοινωνική ένταξη των ατόμων με ψυχικά προβλήματα, μετά την αποθεραπεία τους. Δημιουργήθηκαν στη συνέχεια άλλου τύπου Δομές για την Ψυχική Υγεία, που χρειάζονται να συνεχίσουν – απρόσκοπτα – να λειτουργούν, με στόχο την κοινωνική ένταξη των ευαίσθητων ατόμων.

·       Μεταφορικό Ισοδύναμο: Είναι αδιανόητο, για όλους εμάς που κατοικούμε στα νησιά, να πρέπει να πληρώνουμε τις μετακινήσεις μας (είτε με αεροπλάνο είτε με το καράβι) πολύ περισσότερο από όλους εκείνους που μετακινούνται οδικώς. Η επιβάρυνση αυτή – αναγκαστικά και κυρίως για τους χαμηλού εισοδήματος πολίτες – τους αποκλείει ακόμη και από αναγκαίες μετακινήσεις και τους εσωστρέφει με δραματικό, πολλές φορές, τρόπο.

·       Μεταφορές: Η ζωή των νησιωτών «γυρίζει» γύρω από τα λιμάνια, κυρίως στα μικρά νησιά και ένας μεγάλος αριθμός λιμανιών σήμερα έχουν χαρακτηριστεί ως «ορφανά» χωρίς καμία δυνατότητα παρέμβασης είτε από την Περιφέρεια είτε από το Δήμο. Ζητάμε, άμεσα, να περάσουν στη διαχείριση των δήμων τα μικρά λιμάνια και τα περιφερειακά στην Περιφέρεια, έτσι ώστε να μπορούν να γίνονται οι απαιτούμενες παρεμβάσεις για να είναι λειτουργικά και χρήσιμα για τους κατοίκους.

   Στο τομέα αυτό, θα ήθελα, επίσης να επισημάνω ότι όσο καθυστερεί η δρομολόγηση υδροπλάνων και δεν ισχύει το μεταφορικό ισοδύναμο, η νησιωτική μας Περιφέρεια κινδυνεύει με απομόνωση και διακυβεύεται η συνοχή της.

  • Υδρευτικό Κέρκυρας και Παξών: Ένα μεγάλο έργο που θα επιλύσει για τα προσεχή 20 και πλέον χρόνια το πρόβλημα υδροδότησης της Κέρκυρας και των Παξών και παράλληλα θα ενισχύει την τοπική οικονομία, πρέπει να προχωρήσει άμεσα παρά τις όποιες δυσκολίες.

  • Τέλος, όλα τα έργα «Σημαία» των νησιών μας θα πρέπει να τεθούν σε προτεραιότητα, καθώς σχετίζονται με βασικές υποδομές (π.χ. ύδρευση Ζακύνθου), με τουριστική ανάπτυξη (λιμάνι Αργοστολίου, τουριστικό καταφύγιο Βασιλικής Λευκάδας και προσήμενος μόλος κρουαζιεροπλοίων στην Κέρκυρα).                                 

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ