ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ
ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ

ΤΕΛΟΣ ΕΔΩ ΜΟΝΟ ΑΡΧΕΙΟ

ΝΕΟ ΣΑΙΤ

Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αθανάσιος Σκορδάς, έκανε την ακόλουθη δήλωση:







Κυριακή , 17 Φεβρουαρίου 2013






«Η κυβέρνηση έχει καταθέσει στο δημόσιο διάλογο μια συγκεκριμένη πρόταση για προαιρετικό άνοιγμα μόνο των μικρών καταστημάτων τις Κυριακές. Στο πλαίσιο αυτού του διαλόγου, η ΓΣΕΒΕΕ έδωσε προχθές στη δημοσιότητα τις θέσεις του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, σχετικά με την κυβερνητική πρόταση, αλλά μόνο σε αυτή δεν απαντά. Επειδή εξακολουθούμε να θεωρούμε τη ΓΣΕΒΕΕ σύμμαχο στην προσπάθεια που καταβάλλουμε για επανεκκίνηση της οικονομίας, δεν κατανοούμε γιατί πρέπει να εξαντλούμαστε σε αντιπαραθέσεις επί ανυπάρκτων θεμάτων».

Από την ανακοίνωση της ΓΣΕΒΕΕ προκύπτουν ορισμένα ζητήματα, που δεν μπορούν να μείνουν ασχολίαστα και δίνεται η δυνατότητα για ορισμένες αξιολογήσεις των θέσεών της. 
Αρχικά επισημαίνεται, όπως θα φανεί και στη συνέχεια, ότι το Δελτίο Τύπου του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ σε πολλά σημεία διαστρεβλώνει την κυβερνητική πρόταση, η οποία –θυμίζουμε και πάλι- κάνει λόγο για ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ τις Κυριακές. Δεν θα είχε κανείς αντίρρηση να συμφωνήσει με τα επιχειρήματα οποιουδήποτε κοινωνικού εταίρου, αρκεί αυτά να είναι πειστικά. Το Δελτίο Τύπου του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, όμως, επικαλείται μελέτες, τις οποίες όμως φαίνεται ότι έχει διαβάσει επιλεκτικά και αποσπασματικά. 
Δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που η ΓΣΕΒΕΕ αρνείται μια μεταρρύθμιση, επικαλούμενη την γνώμη των μελών της, όπως αυτή προκύπτει από έρευνα που η Συνομοσπονδία διενήργησε. Η «στρατηγική της ακινησίας», όπου τίποτα δεν πρέπει να αλλάξει στο όνομα μιας κάποιας έρευνας, είχε ενεργοποιηθεί και το 2006, όταν η κυβέρνηση είχε αποφασίσει να διευρύνει το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων. Και τότε η ΓΣΕΒΕΕ είχε δημοσιεύσει έρευνα, προκειμένου να τεκμηριώσει την αντίθεσή της στη μεταρρύθμιση. 
Παρατίθεται πίνακας με τα στοιχεία της έρευνας της ΓΣΕΒΕΕ το 2006, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που διέψευσαν εκείνη την έρευνα, και με τα στοιχεία της νέας έρευνας που παρουσιάστηκε χθες, ώστε να διαμορφωθεί μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις έρευνες της ΓΣΕΒΕΕ. 
Τι έλεγε η ΓΣΕΒΕΕ το 2006 
Ποια είναι η αλήθεια 
Σελ.5: «Η επέκταση του ωραρίου δεν οδήγησε σε αύξηση του κύκλου εργασιών.» 
Τι λέει σήμερα η ΓΣΕΒΕΕ 
Σελ.1: «Το 84,9 % των εμπόρων εκτιμά ότι δεν θα υπάρξει θετική επίπτωση στην αγορά από την εισαγωγή του μέτρου της απελευθέρωσης λειτουργίας τις Κυριακές.» 
Κατά τo έτος μετά την απελευθέρωση (Αυγ. 2005-Αυγ.2006), σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος λιανικών πωλήσεων αυξήθηκε κατά 13,45%, ενώ κατά το προηγούμενο δωδεκάμηνο (έτος Ολυμπιακών Αγώνων) είχε αυξηθεί κατά 7,22% και το επόμενο δωδεκάμηνο (Αυγ. 2006-2007) σημειώθηκε πάλι αύξηση 7,80%. 
Τι έλεγε η ΓΣΕΒΕΕ το 2006 
Σελ.5: «Το διευρυμένο ωράριο δεν είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των θέσεων απασχόλησης.» 
Τι λέει σήμερα η ΓΣΕΒΕΕ 
Σελ. 1: Το 85,1% των επαγγελματιών δεν περιμένει θετική επίπτωση στην απασχόληση της επιχείρησης του από το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές 
Ποια είναι η αλήθεια 
Ο γενικός δείκτης απασχολούμενων στο λιανικό εμπόριο (εξαιρουμένων των απασχολούμενων στον κλάδο των καυσίμων), σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, αυξήθηκε σε ετήσια βάση (4ο τρίμηνο 2005-4ο τρίμηνο 2006) κατά 2,6%, ενώ η ετήσια μεταβολή στην απασχόληση ήταν θετική σε όλα τα τρίμηνα του 2006. 
Τι έλεγε η ΓΣΕΒΕΕ το 2006 
Ποια είναι η αλήθεια 
Σελ.5: «Η πλειονότητα των επιχειρήσεων δεν σκοπεύει να υιοθετήσει στο μέλλον το διευρυμένο ωράριο.» 
Τι λέει σήμερα η ΓΣΕΒΕΕ 
Σελ.1: «Το 81,5% των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του εμπορίου διαφωνεί με το μέτρο της απελευθέρωσης λειτουργίας καταστημάτων τις Κυριακές. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις με λίγους εργαζόμενους παρουσιάζουν ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό διαφωνίας που αγγίζει το 90%.» 
Σήμερα η ΓΣΕΒΕΕ βρίσκει θετικό αυτό που το 2006 προέβλεπε ότι δεν θα λειτουργήσει. Είναι προφανές ότι το σύνολο των καταστημάτων υιοθέτησε το ωράριο που θεσπίστηκε το 2005 και τα προαναφερθέντα θετικά στοιχεία πωλήσεων και απασχόλησης επιβεβαιώνουν τη θετική επίπτωση του μέτρου. 
Αλλά και οι επιμέρους ισχυρισμοί της ΓΣΕΒΕΕ καταπίπτουν ενώπιον της πραγματικότητας. Συγκεκριμένα: 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «Από την ανάλυση των στοιχείων απασχόλησης μετά την απελευθέρωση ωραρίου για συγκεκριμένες χώρες, προέκυψαν τα εξής: Στην Αυστρία η συνολική απασχόληση δεν επηρεάστηκε». 
Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι δυνατόν ένα τέτοιο επιχείρημα να έχει αξία, όταν είναι γνωστό ότι η Αυστρία είναι από τις χώρες της ΕΕ στις οποίες δεν έχει γίνει απελευθέρωση τις Κυριακές. 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: Επιπλέον, από την ανάλυση των στοιχείων απασχόλησης μετά την απελευθέρωση ωραρίου για συγκεκριμένες χώρες, προέκυψαν τα εξής: «[…] Στην Ολλανδία μειώθηκε η πλήρης απασχόληση στο σύνολο των λιανεμπορικών καταστημάτων. Στην Γερμανία τα αποτελέσματα των μελετών του SFS (Ινστιτούτο Κοινωνικής Έρευνας) και του Ifo (Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας) σε σχέση με την επιρροή της διεύρυνσης του ωραρίου των καταστημάτων στο κύκλο εργασιών και την απασχόληση, ήταν αρνητικά (μείωση συνολικής απασχόλησης 5,8%)». 
Η αλήθεια είναι ότι στις έρευνες αυτές δεν εξεταζόταν η επίδραση της απελευθερώσεως της λειτουργίας ΜΟΝΟ των μικρών καταστημάτων κατά τις Κυριακές (που προτείνει το Υπουργείο Ανάπτυξης), αλλά της διευρύνσεως του ωραρίου λειτουργίας μικρών και μεγάλων κατά τις καθημερινές. Σε κάθε περίπτωση, προς αποκατάσταση μιας στοιχειώδους ακρίβειας σημειώνεται ότι στην περίπτωση εκείνη το SFS διαπίστωσε ότι το εισόδημα των εργαζομένων γενικά αυξήθηκε μεταξύ 1996 και 1999. Το δε ΙFO τάχθηκε υπέρ της διεύρυνσης, έχοντας διαπιστώσει ότι αυξήθηκε ο συνολικός κύκλος εργασιών (2% έως 3%) και η απασχόληση (2%). 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕ: «Σύμφωνα με την 6η Έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τις Μικρές & Μεσαίες Επιχειρήσεις (που εξετάζει 19 χώρες): οι επιπτώσεις στην απασχόληση από το διευρυμένο ωράριο είναι αρνητικές. … Εξαιτίας του μεγαλύτερου ανταγωνισμού και την μείωση των κερδών, τα μικρά καταστήματα εξαφανίζονται από τον εμπορικό χάρτη ή υποχρεώνονται σε εξαγορά από μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων». 
Η αλήθεια είναι ότι στις σελίδες 118 και 405, και μάλιστα ακριβώς στην επόμενη γραμμή από την αναφορά που κάνει η Συνομοσπονδία, η ίδια Έκθεση προτείνει ως μέτρο πολιτικής την διάκριση υπέρ των μικρών καταστημάτων ώστε αυτά να μπορούν να λειτουργούν με πιο ελεύθερο ωράριο σε σχέση με τα υπόλοιπα καταστήματα: Με άλλα λόγια, η μελέτη αυτή συνηγορεί σε αυτό που προτείνει η κυβέρνηση. Αν κάποιος επικαλείται ένα ντοκουμέντο, είναι απαραίτητο να το διαβάζει στο σύνολό του. 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου της Μαδρίτης στις περιοχές όπου τα καταστήματα παραμένουν ανοικτά σε ημέρες αργίας, το κόστος αυξάνεται ….. παραδοσιακούς καταστηματάρχες».
Η αλήθεια είναι ότι η μελέτη δεν εξετάζει την επίδραση της απελευθερώσεως της λειτουργίας των μικρών καταστημάτων κατά Κυριακές (που προτείνει το Υπουργείο Ανάπτυξης), αλλά μικρών και μεγάλων. Επιπλέον δεν διαπιστώνει απώλεια θέσεων εργασίας αλλά προβαίνει σε εκτίμηση τι ενδέχεται να γίνει: Πρόκειται για επιστημονικές υποθέσεις, όχι για στοιχεία που επιβεβαιώνονται από την πραγματικότητα 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «Στο Λονδίνο, η πρακτική εφαρμογή της λειτουργίας των καταστημάτων την Κυριακή δείχνει αρνητικά αποτελέσματα για τα μικρά καταστήματα. Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο της BRC – KPMG ( 5/9/2012) φαίνεται πτώση των πωλήσεων… και τα τοπικά καταστήματα καταστρέφονται.» 
Η αλήθεια είναι ότι, αν και η Στατιστική Υπηρεσία της χώρας ανέφερε αύξηση στο τζίρο του Αυγούστου του 2012, η BRC είχε διαφορετική άποψη και στο συγκεκριμένο δελτίο παραθέτει την εξήγηση ότι λόγω Ολυμπιακών Αγώνων, πολλοί Λονδρέζοι κι επισκέπτες παραμέλησαν κάποια ψώνια, προκειμένου να πηγαίνουν στους Αγώνες, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις του μηνός να αυξηθούν (αλλά οριακά) σε σχέση με τις περυσινές. 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ (OECD), “Καθώς η απελευθέρωση της αγοράς δεν είναι πάντα αποτελεσματική στο να εξασφαλίζει μεγαλύτερη ευημερία, και πιο συγκεκριμένα μεγαλύτερη ανάπτυξη και αύξηση της απασχόλησης, συστήνουμε ιδιαιτέρως τις ακόλουθες ορθές πολιτικές”: να διεξάγεται υψηλής ποιότητας Επιχειρηματική και Κανονιστική Ανάλυση, … Τα μεγάλα καταστήματα επωφελούνται, ενώ τα μικρά υποφέρουν. Η απορύθμιση ενισχύει την μείωση του μεριδίου αγοράς των ΜΜΕ.» 
Η αλήθεια είναι ότι είναι ανάγκη να επαναλάβουμε για πολλοστή φορά πως η κυβερνητική πρόταση κάνει λόγο για ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ τις Κυριακές. Κάθε άλλη πρόταση εκφεύγει των κυβερνητικών προθέσεων. Όπως εξηγείται στην ίδια σελίδα (σ.118) της 6ης Εκθέσεως του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ), από όπου προέρχεται αυτό το απόσπασμα (και επαναλαμβάνεται στην σ.405), η πρώτη σύσταση γίνεται προκειμένου να βοηθηθούν τα μικρά καταστήματα έναντι των μεγάλων επιχειρήσεων κατά την απελευθέρωση αγορών. Το Υπουργείο όχι μόνο δεν παρεμποδίζει αλλά αντίθετα, με την πρότασή του διευκολύνει τις ΜΜΕ να λειτουργήσουν τις Κυριακές. Αναφορικά με την δεύτερη σύσταση: Όπως εξηγείται στις σσ. 15, 97, 100 της ιδίας Εκθέσεως οι περιοριστικές ρυθμίσεις συνήθως (α) υπονομεύουν την ευελιξία των ΜΜΕ και (β) προκαλούν μεγαλύτερο διοικητικό βάρος στις ΜΜΕ από ότι στις μεγάλες επιχειρήσεις. Με αυτό το σκεπτικό το Υπουργείο επιχειρεί να βοηθήσει τους μικρούς προκειμένου να τους διευκολύνει. Στην σ.118 προτείνεται να επιτραπεί σε ΜΜΕ να λειτουργούν περισσότερες ώρες από τα άλλα καταστήματα. Το Υπουργείο αυτό κάνει: «δίνει» τη δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί προαιρετικά να εργαστεί. Επαναλαμβάνουμε: Η επισήμανση της ΓΣΕΒΕΕ θα είχε νόημα αν το Υπουργείο πρότεινε να επιτραπεί η Κυριακάτικη λειτουργία τόσο των μικρών όσο και των μεγάλων καταστημάτων. Το Υπουργείο, όμως, προτείνει συγκεκριμένα το ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ τις Κυριακές. 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «Αυτό που σαφέστατα προκύπτει, είναι ότι οι καταναλωτές δεν αναζητούν περισσότερο χρόνο για έρευνα αγοράς (shop around) αλλά ενδιαφέρονται για οικονομικές και συμφέρουσες λύσεις»… «Η έρευνα των Roman Inderst και Andreas Irmen κατέδειξε ότι η δυνατότητα που δίνεται στους καταναλωτές για shop around, μπορεί να σημαίνει αναδιάταξη της ζήτησης μεταξύ των καταστημάτων, όχι όμως και μείωση των τιμών.» 
Η αλήθεια είναι ότι το εύρημα της ΓΣΕΒΕΕ υπονονεί ότι στους καταναλωτές δεν προσφέρονται οικονομικές και συμφέρουσες λύσεις, για τις οποίες προφανώς οι ενδιαφέρονται. Αν οι καταναλωτές έχουν την δυνατότητα να προβούν σε μεγαλύτερη έρευνα αγοράς κατά τον διευρυμένο χρόνο λειτουργίας των καταστημάτων, θα είναι σε θέση να αναζητήσουν οικονομικότερες λύσεις μεταξύ περισσοτέρων επιλογών (προϊόντων), οδηγώντας έτσι την αγορά από μόνοι τους σε χαμηλότερα επίπεδα τιμών. (Σημειώνουμε ότι η ΓΣΕΒΕΕ αναιρεί την θέση της αυτή προς το τέλος του δελτίου τύπου της.) Επειδή η θεωρητική ανάλυση των Inderst και Irmen αφορά σε δυοπώλιο, τίθεται το ερώτημα: η θέση της ΓΣΕΒΕΕ είναι ότι το λιανικό στην Ελλάδα έχει χαρακτηριστικά δυοπωλίου ή έστω ολιγοπωλίου; Παρεμπιπτόντως, οι εν λόγω συγγραφείς αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο η ζήτηση να αλλάξει μετά την απελευθέρωση του ωραρίου, προσελκύοντας τους καταναλωτές. Επικαλούνται, μάλιστα άλλες μελέτες που αναφέρουν ότι η απελευθέρωση του ωραρίου οδηγεί σε μειώσεις τιμών. (Βλ., Inderst R. και A. Irmen (2005), «Shopping hours and price competition.» European Economic Review, 49: 1105–1124.) 
Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «θα πρέπει να αναρωτηθούμε αν η υπόθεση της μείωσης των τιμών, όπως ισχυρίζεται το Υπουργείο, λόγω του ανταγωνισμού που θα προκύψει από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές ισχύει. Αν ισχύει, τότε γιατί δεν έχει δειχθεί εμπειρικά ότι μεγάλες επιχειρήσεις που είναι ανοιχτές Δευτέρα-Τετάρτη απόγευμα (όταν όλοι οι άλλοι είναι κλειστοί) δεν προχωρούν σε μείωση τιμών/ ή έστω παροχή προσφορών αυτές τις μέρες;» 
Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται να το επαναλάβουμε, προκειμένου να γίνει αντιληπτό και από τη ΓΣΕΒΕΕ: Η κυβερνητική πρόταση κάνει λόγο για ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ τις Κυριακές. Όχι των μεγάλων! 
· Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «Επίσης, απελευθερωμένο ωράριο την Κυριακή έχουν σήμερα όλα τα ακόλουθα καταστήματα: ψιλικατζίδικα, περίπτερα, αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, εστιατόρια, ανθοπωλεία, κέντρα διασκέδασης, βενζινάδικα (μερικώς), κάβες, καταστήματα ξηρών καρπών, video club, τουριστικά καταστήματα και όλα τα καταστήματα τουριστικών περιοχών.» 
· Η αλήθεια είναι ότι το συγκεκριμένο εδάφιο συνιστά επιχείρημα ΥΠΕΡ της κυβερνητικής προτάσεως. Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση το γεγονός ότι η ΓΣΕΒΕΕ αναγνωρίζει ότι η κυβέρνηση δεν προτείνει κάτι πρωτόγνωρο ή αδοκίμαστο στην ελληνική αγορά. Παρ’ όλα αυτά, θα είχε ενδιαφέρον μια απάντηση εκ μέρους της ΓΣΕΒΕΕ στο ερώτημα: Ποια λογική εξυπηρετεί το άνοιγμα όλων αυτών των καταστημάτων που αναφέρει, αλλά όχι ενός βιβλιοπωλείου, ενός καταστήματος ειδών δώρου κλπ; 
· Ισχυρισμός ΓΣΕΒΕΕ: «η υποτιθέμενη λειτουργία μόνο των μικρών επιχειρήσεων την ημέρα της Κυριακής, προσκρούει σε 3 πολύ βασικές αντίθετες συνθήκες: Υπάρχει η τάση από τα μεγαλύτερα καταστήματα να επεκτείνονται στις τοπικές αγορές δημιουργώντας μικρότερα καταστήματα, αποσπώντας σημαντικό μερίδιο κατανάλωσης. Η απαγόρευση λειτουργίας των μεγαλύτερων επιχειρήσεων είναι νομικά διάτρητη και ανεδαφική, αφού οι μεγάλες επιχειρήσεις θα εγείρουν ζητήματα τήρησης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού. Η όποια συμφωνία κυρίων αναμένεται να καταστρατηγηθεί μερικούς μήνες μετά από την εφαρμογή του νέου πλαισίου». 
· Η αλήθεια είναι ότι καμία μεταρρυθμιστική προσπάθεια δεν θα είχε ποτέ ξεκινήσει, εάν επικρατούσε ο φόβος πιθανής, άρα αμφίβολης, δυσμενούς δικαστικής απόφασης. Τι ακριβώς προτείνει η ΓΣΕΒΕΕ; Να μην αλλάξει τίποτα, μήπως και κάποιος θιγμένος από την όποια αλλαγή προσφύγει στα δικαστήρια και (ενδεχομένως…) δικαιωθεί; Επαναλαμβάνουμε ότι η πρόταση του Υπουργείου αφορά ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ τις Κυριακές. Όχι των μεγάλων! Σημειώνουμε το ευρωπαϊκό κεκτημένο για στήριξη των μικρών εμπορικών καταστημάτων: 
Ισχυρισμοί ΓΣΕΒΕΕ: (α) «Μια παρατήρηση που δε λαμβάνεται υπόψη είναι η μεταβολή μοντέλου κατανάλωσης που ήταν παραδοσιακά καθιερωμένο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.» (β) «Οι καταναλωτές θα προτιμήσουν να αξιοποιήσουν τον περιορισμένο ελεύθερο χρόνο τους για αναψυχή και διασκέδαση συνδυάζοντας το με αγορές (που θα μπορούσαν να κάνουν άλλη μέρα), γεγονός που επιδρά σε βάρος των επιχειρήσεων εστίασης αλλά και των τουριστικών προορισμών, ιδιαίτερα αυτών που βρίσκονται κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα» (γ) «Τα μεγάλα πολυκαταστήματα (τύπου mall) που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν ταυτόχρονα υπηρεσίες ψυχαγωγίας- εστίασης και εμπόριο θα αποκτήσουν σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα.» 
Η αλήθεια είναι ότι η εμπειρία του 2006 επέφερε θετικές επιπτώσεις τόσο στον όγκο των πωλήσεων, όσο και στην απασχόληση στο λιανικό εμπόριο. Επομένως, σε μια περίοδο που πρέπει να αντιστρέψουμε την υφεσιακή κατάσταση της οικονομίας, να ελαχιστοποιήσουμε τα λουκέτα και να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας, η άρνηση πολιτικών όπως αυτή που προτείνει η κυβέρνηση, αντί να βοηθήσει την κοινή προσπάθεια, αντίθετα συντηρεί την κρίση, και οξύνει τις παθογένειες. Η κυβερνητική πρόταση θα συνδράμει στην ανάπτυξη του τουρισμού (city breaks) με προφανείς ευεργετικές επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας μας. Κι επειδή η πρόταση της κυβέρνησης προβλέπει ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ τις Κυριακές, επαφίεται στην ελεύθερη βούληση κάθε εμπόρου να εκτιμήσει τα πραγματικά δεδομένα της αγοράς, στην οποία δραστηριοποιείται. 
Τέλος, αδικεί το ρόλο και την ιστορία της ΓΣΕΒΕΕ η επίκληση ερευνών που αφορούν σε θέμα άσχετο με την κυβερνητική πρόταση. Τέτοιες πρακτικές «μικραίνουν» τη Συνομοσπονδία και δεν βοηθούν την κοινή προσπάθεια. 
Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Ανάπτυξης επιβεβαιώνει την αμετακίνητη πρόθεσή του να προχωρήσει στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται η χώρα, ώστε να μπούμε το συντομότερο και με τις καλύτερες συνθήκες στο νέο αναπτυξιακό μας κύκλο. Η στρατηγική της ακινησίας είναι ξένη προς την κυβέρνηση. Η λύση είναι μεταρρυθμίσεις παντού, τις οποίες επιχειρούμε με τη στήριξη του ελληνικού λαού. 

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ