
Με πρωτοβουλία του Συλλόγου Επισιτιστικών και συναφών επαγγελμάτων «Ο Αρκείσιος» και του προέδρου του, Χρήστου Καμπανού, έγινε πριν από λίγο συνάντηση στο Επιμελητήριο για θέματα τουρισμού που απασχολούν το νησί μας.
Παρά την πικρία που εξέφρασε στην αρχή της συζήτησης ο κ. Καμπανός σχετικά με τη μικρή προσέλευση φορέων για να λάβουν μέρος σε ένα τόσο σημαντικό θέμα, ευχαρίστησε όλους όσους έδωσαν το παρόν και έδωσε τον λόγο κατευθείαν στον Θεματικό Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού, Σπύρο Γαλιατσάτο, ο οποίος ήταν αρκετά αιχμηρός στην τοποθέτησή του. Ο κ. Γαλιατσάτος, αφού ανέφερε πως η Κεφαλονιά, μέσω της Περιφέρειας διαφημίζεται τόσο από ξένα όσο και από ελληνικά κανάλια, έκανε κάποιες επισημάνσεις αναφορικά με το τουριστικό προϊόν που προσφέρει το νησί μας. «Το ζήτημα δεν είναι η διαφήμιση στα κανάλια αλλά το τι θα δει ο τουρίστας ερχόμενος εδώ και τι θα μεταφέρει γυρνώντας στην πατρίδα του», ήταν οι πρώτες του κουβέντες. «Ο τουρισμός είναι ανθρωποκεντρική υπηρεσία και το μεγάλο βάρος του πέφτει στον ιδιωτικό τομέα. Η Κεφαλονιά είναι το ποιοτικότερο νησί από όλα τα Επτάνησα, αλλά αυτό δεν ξέρουμε πώς να το εκμεταλλευτούμε», συνέχισε.
Οι τέσσερις παράμετροι του τουρισμού
Ο κ. Αντιπεριφερειάρχης στάθηκε σε τέσσερις παραμέτρους του τουρισμού. Ο πρώτος είναι η ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ λέγοντας ότι η Κεφαλονιά δεν μπορεί να έχει τουριστική σεζόν για μόλις τρεις μήνες κάνοντας λόγο για την αδιαφορία των περισσότερων επαγγελματιών να μην έχουν τα μαγαζιά τους ανοικτά τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο, όταν η σεζόν φέτος ξεκίνησε τέλος Μαρτίου και θα ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τις κρατήσεις και τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων αρχές Νοεμβρίου. Η δεύτερη παράμετρος που ανέφερε ο κ. Γαλιατσάτος είναι η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ και η διάθεση για εξυπηρέτηση που δείχνουν προς τους επισκέπτες αυτοί που ασχολούνται με τον τουρισμό. «Δεν πρέπει να δείχνουμε αίσθημα δουλικότητας, αλλά σωστής εξυπηρέτησης», ανέφερε χαρακτηριστικά. Η τρίτη παράμετρος είναι η ΤΙΜΙΟΤΗΤΑ και η ΠΟΙΟΤΗΤΑ που προσφέρουν τα καταστήματα στον επισκέπτη και η τέταρτη ήταν η ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ του περιβάλλοντος, κάνοντας λόγο για την άσχημη συμπεριφορά πολλών ντόπιων κατοίκων να μη προσέχουν το περιβάλλον γεμίζοντάς το σκουπίδια. «Αν δεν επικρατήσει η απλή λογική και ο πολιτισμός μας ως Επτανησίων, τότε το παιχνίδι θα χαθεί», ανέφερε.
Βάρος στην επικοινωνία και τις υπηρεσίες
Το παρόν στη συγκέντρωση έδωσε και ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Βαγγέλης Κεκάτος, ο οποίος πήρε τον λόγο μετά τον Αντιπεριφερειάρχη. Ζήτησε από τον κ. Καμπανό οι συγκεντρώσεις αυτές να γίνονται τουλάχιστον μία φορά τον μήνα και σίγουρα να λαμβάνονται κάποιες αποφάσεις νωρίτερα και όχι τον Απρίλιο. Ο κ. Κεκάτος έμεινε στο γεγονός ότι έχουν γίνει προσπάθειες επιτυχημένες από όλους για να έρθει κόσμος στην Κεφαλονιά, ωστόσο, όπως ανέφερε «πως μπορούμε να διαχειριστούμε αυτόν τον κόσμο; Η Κεφαλονιά είναι ένα δυνατό τουριστικό προϊόν, ωστόσο δεν πρέπει να μένουμε μόνο στη χάραξη της τουριστικής πολιτικής, αλλά πρέπει να την παρακολουθούμε, να συζητάμε και να επικοινωνούμε μεταξύ μας». Ο κ. Κεκάτος τόνισε πως οι πολιτικές για τον τουρισμό είναι δύο, η επικοινωνία (να προσελκύσουμε κόσμο) μια οι υπηρεσίες (τι θα τους προσφέρουμε). Ο Γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων, Νίκος Κουρκουμέλης τόνισε: «Έπρεπε να οργανωθούμε λίγο νωρίτερα. Έρχεται ο κόσμος και βλέπει μια διαφορετική εικόνα με κλειστά μαγαζιά και έργα σε εξέλιξη. Πρέπει το βάρος να πέσει στα τοπικά προϊόντα, τα οποία πρέπει να προτιμούν οι επαγγελματίες του τουρισμού, άσχετα να κάποιες φορές είναι λίγο πιο ακριβά από τα εισαγόμενα. Πρέπει με κάθε τρόπο να επιμηκύνουμε την τουριστική σεζόν».
«Να αναδειχθεί η κουζίνα της Κεφαλονιάς»
Ο Ανδρέας Παντελιός, μέλος του «Αρκείσιου» και επαγγελματίας του τουρισμού ήταν ιδιαίτερα κατατοπιστικός στη δική του τοποθέτηση. «Πρέπει να αλλάξουμε κάποια πράγματα εμείς οι εστιάτορες», τόνισε και αναφέρθηκε σε αυτά λέγοντας: «Μερικά εστιατόρια πρέπει να παραμένουν ανοικτά τόσο στην αρχή όσο και στο τέλος της σεζόν και να μη λειτουργούμε μόνο τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες. Πρέπει να αναδείξουμε την κουζίνα της Κεφαλονιάς και πρέπει όλοι να καταλάβουμε πως το σύμφωνο ποιότητας που θα ακολουθήσουμε είναι το καλύτερο για τον τουρισμό μας». Ο κ. Παντελιός αναφέρθηκε ακόμη στην παιδεία των ντόπιων έναντι των επισκεπτών και περισσότερο έμεινε στην οδική συμπεριφορά μερικών συμπατριωτών μας φέροντας ως παράδειγμα τις διαβάσεις των πεζών, όπου δεν σταματούν για να δώσουν προτεραιότητα στον επισκέπτη-πεζό. Ο πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων, Κώστας Γρηγορόπουλος, τόνισε πως η Κεφαλονιά είναι καλός και ασφαλής προορισμός ωστόσο ανέφερε πως « για την καλύτερη ασφάλεια των επισκεπτών δεν έχουμε τη συμπαράσταση της Πολιτείας. Αντιμετωπίζουμε μεγάλο πρόβλημα στο αεροδρόμιο και φέτος θα έρθουν μόλις 5 συνάδελφοί μας και αυτοί την 1 Ιουλίου, όταν τα προηγούμενα χρόνια έρχονταν 30 και 40». Ο Αντιπεριφερειάρχης τον καθησύχασε λέγοντας πως μετά από ενέργειες του Περιφερειάρχη, Θόδωρου Γαλιατσάτου, φέτος η αστυνομική δύναμη που θα έρθει θα είναι μεγαλύτερη.
«Πρέπει να ενεργοποιηθεί το Επιμελητήριο»
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε η πρόεδρος των ενοικιαζομένων δωματίων, Κατερίνα Ατσάρου, η οποία ήταν και αυτή αιχμηρή στα λεγόμενά της. «Δεν χρειάζεται να έχουμε κακομοιριά και μιζέρια για να δώσουμε συγχαρητήρια σε κάποιον που αναλαμβάνει μια πρωτοβουλία για το καλό του τουρισμού μας. Η Κεφαλονιά είναι ένα πολύ καλό προϊόν το οποίο δεν αξιοποιούμε σωστά. Πρέπει ο κάθε τομέας του τουρισμού να δει τα μειονεκτήματά του και να τα αντιμετωπίσει. Σε πολλούς από εμάς λείπει η τουριστική και η επαγγελματική παιδεία. Πρέπει να βάλουμε προτεραιότητα στα προβλήματα που μας απασχολούν και με τη βοήθεια του Δήμου, της Περιφέρειας και του Επιμελητηρίου να βρούμε τη λύση τους. Δεν πρέπει να μένουμε σε… φιλολογικές βραδιές, αλλά να κάνουμε προτάσεις και να λέμε αλήθειες. Το Επιμελητήριο πρέπει να ενεργοποιηθεί και πάλι, όπως είχε κάνει πριν από 2-3 χρόνια». Ο επαγγελματίας, Κώστας Πρέντζας, έκανε και αυτός αναφορά στο σύμφωνο ποιότητας και στον υγειονομικό έλεγχο που πρέπει να έχουν οι τουριστικές επιχειρήσεις. Ο κ. Πρέντζας χαρακτήρισε προσβολή για την Κεφαλονιά το περιστατικό που έγινε στο κρουαζιερόπλοιο το Σάββατο το πρωί. «Πρέπει να σεβόμαστε την οποιαδήποτε Δημοτική ή Περιφερειακή Αρχή, ακόμη και αν εμείς δεν την έχουμε ψηφίσει και εγώ, όπως ξέρετε, δεν ήμουν στο ψηφοδέλτιο του Αλέξανδρου Παρίση».
Η αστική συγκοινωνία και τα σεμινάρια
Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου «Κράνη», Ιάκωβος Νιφοράτος ανέφερε τα παρακάτω στη δική του τοποθέτηση: «Για να πετύχουμε στον τουρισμό μας πρέπει να υπάρχει εξειδίκευση και τρόπος συμπεριφοράς του προσωπικού. Σε αυτό πρέπει να συμμετέχουμε όλοι μας και οι φορείς ακόμη και οικονομικά. Το Επιμελητήριο πρέπει να πρωταγωνιστήσει σε αυτό σε συνεργασία με όλους τους Συλλόγους. Πρέπει να γίνουν πραγματικότητα τα σεμινάρια για το προσωπικό των καταστημάτων. Ενδεχομένως πρέπει να υπάρξει και μία μέρα μέσα στην εβδομάδα κατά την τουριστική περίοδο όπου θα ισχύουν εκπτώσεις και προσφορές από όποια καταστήματα θελήσουν να μπουν σε αυτό το πρόγραμμα. Μεγάλο πρόβλημα του Αργοστολίου είναι η αστική συγκοινωνία, η οποία είναι απαραίτητη ακόμη και τη χειμερινή περίοδο, αφού ολόκληρα κομμάτια της πόλης, όπως η ΒΙΠΕ, είναι αποκλεισμένα. Τέλος, πρέπει να υπάρξει μια διαδικτυακή πύλη για την Κεφαλονιά με εφαρμογή σε κάθε κινητό τηλέφωνο». Ο προϊστάμενος του ΤΕΙ, Άγης Κονιδάρης ανέφερε πως πρέπει να επικεντρωθούμε στην Οργάνωση, τον Συντονισμό κα την Εκπαίδευση, μέσα από τη δημιουργία ενός φορέα τουρισμού με συμμετοχή της πολιτείας, αλλά και ιδιωτών, ο οποίος θα χρηματοδοτείται και από τα δύο μέρη. Το μοντέλο αυτό υπάρχει στο εξωτερικό και το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα το επιτρέπει, από την στιγμή που η Κεφαλονιά έχει Ίδρυμα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως είναι το ΤΕΙ. Χρειάζεται όμως συντονισμός από όλους».
Ερωτηματολόγιο για τους επισκέπτες
Μετά το πέρας της συζήτησης ο πρόεδρος του «Αρκείσιου», Χρήστος Καμπανός, δήλωσε στην «Κ»: «Το σωματείο μας πήρε μια πρωτοβουλία να καλέσει όλους τους φορείς και τα σωματεία που εμπλέκονται με τον τουρισμό και τα κάλεσε έτσι ώστε να ειπωθούν προτάσεις για τη σεζόν που έρχεται αλλά και για τον Οκτώβριο και μετά. Η συνάντηση αυτή πιστεύω ότι στέφθηκε με επιτυχία, φάνηκε ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από τέτοιες συναντήσεις γιατί είμαστε εμείς που έχουμε την άμεση επαφή με τον τουρισμό. Τον επόμενο μήνα έχουμε ακόμη μια συνάντηση με συγκεκριμένες προτάσεις που θα κατεβάσει ο κάθε φορέας και το κάθε σωματείο και ελπίζουμε να προχωρήσουμε ενωμένοι σε κάποια καινούρια πεδία γιατί αυτή είναι η ουσία που λείπει από μας στην Κεφαλονιά. Εμείς κάναμε μια πρόταση να δημιουργηθεί ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο θα μοιραστεί στους τουρίστες στην έξοδό τους, ώστε τον Οκτώβριο να έχουμε κάποια συμπεράσματα αξιολόγησης στα καταστήματα, στα καταλύματα και στη συγκοινωνία, ίσως και στο εμπόριο, για να ξέρουμε πού βαδίζουμε μέσα από τις απαντήσεις που θα δοθούν. Αυτό από το οποίο υποφέρει η Κεφαλονιά είναι η μικρή της σεζόν και η έλλειψη προσανατολισμού σε ποιον τουρίστα απευθυνόμαστε. Άρα είμαστε ανοικτοί σε όλες τις προτάσεις».
Ρεπορτάζ Ξενοφώντας Ευαγγελάτος
- Ο κ. Καμπανός
- Ο κ. Γαλιατσάτος
- Ο κ. Κεκάτος
- Ο κ. Παντελιός
- Ο κ. Κουρκουμέλης
- Η κα Ατσάρου
- Ο κ. Γρηγορόπουλος
- Ο κ. Νιφοράτος
- Ο κ. Πρέντζας
- Ο κ. Κονιδάρης

















