Σε αρκετά μέρη του νησιού μας υπάρχουν ναοί αφιερωμένοι στον άγιο μεγαλομάρτυρα Δημήτριο και οι κάτοικοι πραγματοποιούν ιερά πανήγυρη για να τιμήσουν τον προστάτη της περιοχής τους.
Στα Μακριώτικα, χωριό της περιοχής Πυλάρου δεσπόζει ο ναός του Αγίου Δημητρίου στο νότιο μέρος του χωριού και οι Πυλαρινοί από παλιά πραγματοποιούσαν πανηγύρι που κρατούσε μέρες με γλέντι και πολλά σφαχτά. Τα περισσότερα από αυτά τα σφαχτά ήταν κλεμμένα. Είναι γνωστή η παλιά πυλαρινή ρίμνα για τους τσοπαναραίους της περιοχής, που αφορούσε στο φαινόμενο της ζωοκλοπής, που πριν λίγες δεκαετίες σε αυτήν την περιοχή είχε μεγάλη άνθηση.
«Αφέντη αη- Δημήτρη ρίξε αστραπόβροντα
να βγουν οι Μακριάδες να κλέψουν πρόβατα»
Φέτος, όπως και κάθε χρόνο στο ναό του αγίου Δημητρίου στα Μακριώτικα έδωσε το παρόν του και το Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο της περιοχής. Πρόλαβα τη στιγμή που οι 80 περίπου μαθητές έμπαιναν στο ναό με τους δασκάλους τους και τις νηπιαγωγούς, εικόνα που στην εποχή μας δε συνηθίζεται εύκολα, εφόσον οι απαιτήσεις του σχολείου είναι διαφορετικές και έχουν αλλάξει πολλά πράγματα.
Ο ιερέας π. Σπύρος Φλαμιάτος αντικατέστησε τον πανοσιολογιότατο π. Ιερόθεο Αμίτση, λόγω που ο τελευταίος είναι εκτός του νησιού μας, και με καθάρια φωνή και ευλάβεια εκπλήρωσε τη Θεία Λειτουργία. Στο ψαλτήρι οι : Γεράσιμος Κουγιανού Κουγιανός και ο Αναστασάτος Γεράσιμος οι οποίοι εναλλάσσονταν στους ύμνους και στα τροπάρια. Οι επίτροποι του ναού φρόντισαν για το καλύτερο με την αδιάκοπη φροντίδα τους.
Αξίζουν πολλά μπράβο στον Διευθυντή του Σχολείου Μακριωτίκων, Κώστα Γερασίμου Κουγιανό, στις δασκάλες και στις νηπιαγωγούς του σχολείου για τη συμμετοχή τους στην εορτή και για την άψογη στάση των μαθητών που αβίαστα παρακολούθησαν τη θρησκευτική πανήγυρη. Ας είναι παράδειγμα η στάση τους αυτή, η οποία και το θρησκευτικό συναίσθημα τονίζει και την παράδοση διατηρεί, πράξεις αναγκαίες στα δύσκολα χρόνια που διαβαίνουμε.
Αυτές οι όμορφες εικόνες και συμμετοχές των σχολείων μας μαζί με άλλες πράξεις που παρέχουν οι Καινοτόμες Δράσεις, με τα αντίστοιχα προγράμματα που έχει θεσπίσει το Υπουργείο, κάνουν τους μαθητές να κοινωνικοποιούνται και να μαθαίνουν σε ένα σχολείο που είναι ανοιχτό στην κοινωνία με πολλές ευκαιρίες για βιωματική μάθηση.