του Μάκη Φόρτε |
(ισοδυναμία των μέσων μεταφοράς σε νησιά και στεριά)
ΤΟ ΠΡΩΗΝ Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας προ μηνών προκήρυξε την εκπόνηση μελέτης για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών.
Επί πλέον πριν λίγο καιρό το Νομαρχιακό Συμβούλιο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κεφαλονιάς – Ιθάκης αποφάσισε να αναθέσει μελέτη για το μεταφορικό ισοδύναμο στα δύο νησιά του Νομού στο Πανεπιστήμιο Πειραιά.
Εν όψει βέβαια της αιρετής Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και με δεδομένο ότι ο νέος θεσμός θα έχει την αρμοδιότητα (από την 1.7.2011) των συγκοινωνιών, τουλάχιστον των ενδοπεριφερειακών, θα ήταν πολύτιμη μία μελέτη για το μεταφορικό ισοδύναμο στο σύνολο των Ιονίων Νήσων.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ όμως το μεταφορικό ισοδύναμο και γιατί αφορά τους νησιώτες;
Το μεταφορικό ισοδύναμο, λοιπόν, ορίζει την ισοδυναμία των μέσων μεταφοράς στα νησιά και τη στεριά σχετικά με το χιλιομετρικό κόστος καθώς και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της υπηρεσίας που αυτά παρέχουν, όπως η συχνότητα, η ταχύτητα, η μεταφορική ικανότητα, η περιβαλλοντική φιλικότητα κ.ά.
Η ΔΗΜΟΣΙΑ επιδότηση της διαφοράς κόστους που προκύπτει από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στον επιβατικό ακτοπλοϊκό ναύλο στη βάση του επιβατικού κομίστρου χερσαίας μεταφοράς ίσης απόστασης, είναι ήδη αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Ένωση στη βάση του Ευρωπαϊκού κεκτημένου καθώς εδώ και τρεις δεκαετίες η Γαλλία εφαρμόζει το μεταφορικό ισοδύναμο στην Κορσική, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΜΑΛΙΣΤΑ υπερψηφίστηκε από την επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου γνωμοδότηση για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στην οποία εισηγητής ήταν ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης Γιώργος Σταυρακάκης.
Η γνωμοδότηση αναδεικνύει τη σημασία και κάνει εκτενή και σαφή αναφορά στο μεταφορικό ισοδύναμο ως κομβικής σημασίας παράμετρο για τη βιώσιμη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών.
ΕΧΕΙ ΛΟΙΠΟΝ αρχίσει να γίνεται αποδεκτό από τα διάφορα κέντρα, είτε στην Ελλάδα – είτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό που όλοι γνωρίζουν.
Το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο κόστος των χερσαίων μεταφορών και πλήττει συνεπώς την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών και την ανταγωνιστικότητα των νησιωτικών επιχειρήσεων.
Επί πλέον το κόστος ζωής διαφοροποιείται ακόμη και εντός των Ελληνικών νησιών, κατά παράβαση προφανώς του Συντάγματος, όταν στα νησιά του Αιγαίου υπάρχει άλλο φορολογικό καθεστώς από αυτό στα νησιά του Ιονίου, ακόμη και μικρότεροι συντελεστές ΦΠΑ μέχρι και 5 μονάδες.
ΕΧΕΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΙ ότι το μέσο χιλιομετρικό κόστος κοινής αμαξοστοιχίας του ΟΣΕ ισούται με τρία (3) λεπτά του ευρώ.
Η εφαρμογή αυτού του κομίστρου στον επιβατικό ναύλο των ακτοπλοϊκών και πορθμειακών γραμμών σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική χώρα έχει υπολογιστεί ότι παρέχει μείωση μέχρι 88% σε σχέση με τον ισχύοντα συμβατικό ναύλο.
Έτσι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στη βάση του προαναφερόμενου χιλιομετρικού κομίστρου του ΟΣΕ, για την κάλυψη όλων των επιβατικών ακτοπλοϊκών διακινήσεων μεταξύ Κεφαλονιάς και Ιθάκης και ηπειρωτικής χώρας εκτιμάται ότι απαιτεί μέση ετήσια δημόσια χρηματοδότηση (επιδότηση) δέκα εκατομμυρίων ευρώ περίπου.
ΜΕ ΤΟ μεταφορικό ισοδύναμο και με βάση όλα τα παραπάνω:
Το κόμιστρο στην γραμμή Πάτρα – Σάμη και Πάτρα – Βαθύ μειώνεται κατά 83,6% (από 17,8 ευρώ σε 2,9 ευρώ), στην γραμμή Κυλλήνη – Πόρος μειώνεται κατά 87,6% (από 10,3 ευρώ σε 1,3 ευρώ), στην γραμμή Κυλλήνη – Αργοστόλι κατά 88% (από 14,1 ευρώ σε 1,69 ευρώ), στη γραμμή Σάμη – Βαθύ κατά 77,5% (από 5,6 ευρώ σε 1,3%).
Και στις διανησιωτικές γραμμές το κόμιστρο μειώνεται με το μεταφορικό ισοδύναμο μέχρι και στο 1/10.
Στη γραμμή Βασιλική (Λευκάδας) – Φισκάρδο από 7,5 ευρώ σε κάτω του 1 ευρώ, όπως το ίδιο και στην γραμμή Αγ. Νικόλαος (Ζακύνθου) – Πεσσάδα.
Με το μεταφορικό ισοδύναμο, η ίδια περίπου μείωση προκύπτει και με κόμιστρο κάτω του 1 ευρώ και στις γραμμές Ζακύνθου – Κυλλήνη (8,30 ευρώ σήμερα) και Κέρκυρας – Ηγουμενίτσας (9 ευρώ σήμερα).
ΚΑΙ ΑΝ όλα αυτά φαντάζουν άπιαστα όνειρα, το Ευρωπαϊκό κεκτημένο μαζί με τη γνώση και (κυρίως) τη διεκδίκηση στην αιρετή Περιφέρεια, μπορεί να φέρουν τα Ιόνια Νησιά πιο κοντά στη στεριά και όχι βέβαια με την προσάρτηση της Ιόνιας Περιφέρειας στις απέναντι ηπειρωτικές Περιφέρειες, αλλά με το μεταφορικό ισοδύναμο.